Sebastian : Musikhuset Aarhus, Store Sal

Sebastian , Musikhuset Aarhus, Store Sal

Det har aldrig skadet nogens karriere at være med i TV2's Toppen af Poppen. Da Sebastian for et år siden sidst var på soloturné, kunne han melde udsolgt i Musikhuset Aarhus' Rytmisk Sal med 465 siddepladser. Nu kunne han bortset fra nogle ganske få tomme pladser fylde Store Sal med 1588 siddepladser. Udelukkende med sin stemme, sine to akustiske Martin-guitarer og sine sange, hvor de ældste har 45 år på bagen.

Det store publikum strakte sig over flere generationer, men de fleste så dog ud til at kunne have oplevet Sebastian i hans unge år i 70'erne. De tog imod med begejstring, da manden med det borgerlige navn Knud Grabow Christensen indtog scenen og lagde ud med "Sommerfuglen" fra det kulturministerielt kanoniserede album "Stjerne til Støv" fra 1981 og fortsatte med "Hos Ingeborg" fra 1978.

Den let rumklangstilførte guitar klingede smukt, og Sebastian viste, at han stadig er en fremragende guitarist med et elegant og ubesværet fingerspil. Sangene er ikke nødvendigvis enkle rent musikalsk – der er ofte flere og mere usædvanlige akkorder end hos mange andre singer-songwritere – men det lyder legende let, og der er altid en stærk melodi, man kan fryde sig over og eventuelt nynne diskret med på.

Stemmemæssigt har Sebastian mistet lidt styrke og pondus gennem årene, især i det høje leje, men det er dog til at leve med, og man kunne heldigvis tydeligt høre hans ofte meget poetiske og til tider bidsk satiriske tekster.

"Nana" fra børne-tv-serien af samme navn fik gang i fællesklap, og som Sebastian fortalte, vandt nummeret i 2012 en P3-afstemning om verdens bedste tv-sang for børn. Selvom, som han konstaterede: "Danmarks Radios B&U-afdeling bad mig skrive sangen i 1987 – de har ikke spurgt mig siden."

Veloplagt var også den ordrige "Vascomat-Liza" fra 1973, som nogen har kaldt "Danmarks første rap" – men det var den ikke, for som Sebastian drillende sagde, "der var alt for meget melodi i".

Skarpe skud til Støjberg

Sebastian satiriske tilbøjeligheder fik frit løb i en ny version af hans allerførste dansksprogede sang, den lange og fabulerende "Lossepladsen bløder" fra 1971. Nummeret var omskrevet med et par nye vers om blandt andre Inger Støjberg, der udstødte "heksehyl" og Donald Trump, der "går linen ud, et sted imellem Waterloo og Rudolfs røde tud".

Det nye nummer "Skjulte øjne" filosoferede over overvågningssamfundet, hvor der nu er 500.000 kameraer i det offentlige rum i Danmark, og hvor Sebastian understregede, at han stadig kan bide fra sig. Hans poetiske kvaliteter er dog også intakte, tydeliggjorde han på to andre nye sange, balladerne "Drømmescenariet" og "Farvel Josephine".

Andet sæt bød på klassikere som "Her er en sang", "Måske ku' vi" og "Du er ikke alene" og mod slutningen den sang, der har givet navn til Sebastians aktuelle turné og seneste livealbum, "Så blidt til stede". Et nummer hentet fra musicalen "Cyrano" og en sang, der sætter streg under, at Sebastians musicalsange er fuldt på højde med hans øvrige værker. Også selvom de måske ikke fylder så meget i folks bevidsthed som resten, fordi han oprindeligt ikke selv har sunget dem.

Undervejs fik vi også to fine H.C. Andersen-fortolkninger, den billedmættede "Bøgetræet" og den sarkastiske "Konen Med Æggene". Det blev desværre kun til en enkelt ekstranummer, klassikeren "Rose" fra Sebastians første dansksprogede album, "Den store flugt" fra 1972. En smuk, smuk sang med en gådefuld tekst, man kan digte videre på, for hvad er det egentlig, sangen handler om? Udlængsel, begær, kærlighed, religiøs fanatisme? Fortolkningsmulighederne er mange, og måske derfor har sangen bevaret sin relevans gennem alle årene.

Både ved afslutningen af hovedsættet og ekstranummeret var der omgående dømt stående ovationer, og det manglede da også bare for en af Danmarks største sangskrivere gennem de sidste mere end fire årtier. Et par ekstranumre mere ville ikke have skadet, men ellers var der ikke meget at sætte en finger på ved en helt igennem fremragende koncert fra en trubadur, der til fulde lever op til prædikatet Toppen af Poppen – og toppen af sangskrivning i det hele taget.

Se flere koncertdatoer med Sebastian og køb billetter via GAFFA Live.