Mahala Rai Banda: Global Cph, Nørre Alle 7, København N

Mahala Rai Banda, Global Cph, Nørre Alle 7, København N

Anmeldt af Torben Holleufer | GAFFA

Ti mand på scenen og et næsten fyldt og overstadigt Global på en lørdag aften. Så kan det vel ikke blive bedre. En hujen og et leben og alskens farver på scenen. Det underlige bastardorkester fra Rumænien, Mahala Rai Banda, er i byen. Et usmageligt orkester foran et publikum, der vil festen og sammen med orkestret skaber den. Så langt, så godt. Her er hvad jeg i hast skriblede ned, mens min indre seismograf registrerede løs:

Det nok dårligste orkester, undertegnede har set på Global i mange år. Ikke at de ikke udfylder rollen: hvis rollen vel at mærke er defineret som værende noget, der skal opleves med en gigantisk kæp i øret, samt at understøtte en fest, frem for at have kvaliteten til at være midtpunkt.

Nu ved jeg ikke, hvor fulde folk var, jeg fornemmer at promillen var begrænset, men det de fik i hovedet var lysår fra den fede, modale musik, som ægte romabands fra Rumænien normalt disker op med. Så blege ekkoer af den fede musik, kørt af af et middelmådigt orkester, der i bedste fald kan kaldes kitch og gademusik, men simpelthen var en hån mod balkangenren.

Mahala Rai Banda var fra starten en konstrueret hybrid, der ikke er kendt hjemlandet. I stil med de beslægtede Taraf de Haïdouks er navnet et til det internationale marked opfundet navn (uden at de dog skal sammenlignes med nævnte virtuose orkester). De røg med på den balkanbølge, der udgik fra Berlin for en halv snes år siden, det såkaldte Balkan Beat, og har tidligere vist sig i betydelig bedre form, end tilfældet var på Global i aftes. Her ville de blande genrer som Manele og Taraf og skabe en dybt folkelig musik, der fra at have været baseret på skæve taktarter spillet med hundrede kilometer i timen, var forfladiget ud i en bedaget vestlig bodegadisko, som når det var godt havde en vis charme, og når det ramte bunden netop var det: bunden.

Sådan oplevedes Mahala Rai Banda på Global.

Publikum havde en fest. Ingen tvivl om det. Til noget der havde karakter af Johnny Reimars smølfeparty tilsat balkanpop, rap og cirkus.

Mand, det var dårligt.