En kamæleon af en sangskriver

Ida Gard , Spot Festival, Musikhuset Aarhus, Rytmisk Sal

En kamæleon af en sangskriver

Anmeldt af Aske Hald Knudstrup | GAFFA

KarriereKanonen er kraftigt repræsenteret på dette års Spot Festival. Ikke nok med, at årets udvalgte konkurrenter optræder, så er en række tidligere vindere også at finde på programmet. Således også nordjyske Ida Gard, der vandt konkurrencen tilbage i 2008 med sit skæve take på yndefuld singer-songwriter-pop. Her til aften skulle hun give det videre til festivalens publikum i en koncert, der fint vekslede mellem afdæmpethed og det mere pop-rockede tempo - uden at miste nærværet undervejs.

Ida Gards seneste album "Womb" er inspireret af den svenske kultbog "Populærmusik fra Vittula", og allerede ved koncertens andet nummer fortæller hun os, at hun i forbindelse med tilblivelsen af dette album har måttet påtage sig en række forskellige karakterer. Denne lidt skizofrene tilgang skinner også fint igennem under koncerten, hvor flere forskellige personligheder får lov at finde vej til overfladen.

Med sig på scenen har Ida Gard trommeslageren Anne Kirstine Winckler, der fint akkompagnerer guitarpassagerne, så lyden får lov til at fylde den halvfyldte Rytmisk Sal ud. I centrum er Ida Gards lidt skrøbelige stemme, der som oftest ligger sig oven på simpel perkussion og følsomt fingerspil, der sender tanker til den britiske indierocktrio Daughter, der tematisk også befinder sig i samme univers.

Sangene her til aften får også lov til at afspejle, hvilken glimrende tekstforfatter Ida Gard er. Titelsangen fra det nye album med tekstbidden "Look at my genitals, wow!" illustrerer på bedste vis hendes delikate balance mellem den sorte humor og sarkasmen på den ene side, og så den allestedsnærværende kærlighed på den anden. En tematik, der skinner igennem på de fleste af aftenens sange.

Alle disse temaer bliver udfoldet i koncertens sidste tre numre. Her befinder vi os først i et bluesunivers fyldt med sex, hvor sangens forførende hovedperson frister utallige mænd, inden hun kynisk tager deres liv. Ida Gards egen udgave af "Where the Wild Roses Grow" med Nick Cave og Kylie Minogue. Dernæst er vi i et up-tempo poprock-univers, hvor ungdommens naivitet genfindes. Til sidst er vi i et intimt rum, hvor en lille dreng taler til sangens hovedperson om det eneste sprog, der er nødvendigt at kende her i verden – kærlighedens sprog.

Ida Gard er en dygtig tekstforfatter, og musikken giver fint spillerum, til at hun kan udfolde disse talenter på scenen. Når koncerten ikke får en højere vurdering skyldes det, at der for anmelders vedkommende simpelthen er en smule for lidt på spil i flere af sangene. Der bliver trukket på smilebåndene og nikket med hovederne, men koncerten mangler lige den sidste del nerve og umiddelbarhed, der ville løfte den op på næste niveau.