x
 Naked var en påfaldende påklædt oplevelse

Diverse kunstnere, Naked, Spot Festival, Musikhuset Aarhus, Symfonisk Sal

Naked var en påfaldende påklædt oplevelse

Anmeldt af Helene Refsgaard | GAFFA

Konceptet er enkelt: Et flygel, en pianist og en sanger, der er blevet afklædt sit band, og derfor står alene – nøgen – tilbage på scenen.

Men nøgenhed betyder også, at man fremstår helt uden filter, uden maske, uden beskyttelse. Man er skrøbelig, klædt af til skindet, menneskelig.

Fine Glindvad (billedet) fra electropop-bandet Chinah indledte seancen med tre numre, der savnede deres elektroniske bagtæppe. Med stadig smukkere vokal sang Glindvad sig således gennem kønsløse akustiske versioner af blandt andre ”Away From Me” og ”Minds”. Rigtig farligt blev det aldrig.

Christian Vium fra Go Go Berlin formåede derimod at fremstå helt nøgen foran sit publikum. På trods af en rock’n’roller-rastløshed i kroppen og stjernekarisma tryllebandt Vium sit publikum med sin menneskelighed og ikke mindst crispy stemme, der komplementeredes af smuk piano af Gustaf Ljunggren. Publikum kvitterede med øredøvende hyl til applaus, da magien blev brudt efter det første nummer ”Kill Me First”. Lige der blev jeg fan. En intim og overlegen præstation hele vejen igennem.

Hans Phillip fra Ukendt Kunstner indrømmede blankt, at han var i ukendt farvand. Meget passende blev nummeret ”Mand Over Bord” nummer to på sætlisten. Desværre blev det kun til småkedelige nedbarberede versioner af Ukendt Kunstners fire numre, der blev gennemført sikkert, men ellers uden de store overraskelser.

Den aarhusianske duo bestående af Soffie Viemose og Nanna Schannong fra sangskriver-kollektivet Lowly sluttede aftenen med fine harmonier, der dog ikke nåede langt ud over scenekanten.

Publikum lod dog til at være overvejende tilfredse hele vejen igennem. Måske er de ikke, som jeg, trætte af akustiske versioner af sange, der ikke byder på noget nyt, men blot er mere kedelige gentagelser af originalerne. Jeg vil gerne se mere bar hud.

”Naked” kan også opleves lørdag den 30. april i Musikhusets Symfonisk Sal kl. 19.30.


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA