Dizzy Mizz Lizzy
Forward in Reverse

Dizzy Mizz Lizzy

CD / Sony Music
Udgivelse D. 29.04.2016
Jan Opstrup Poulsen

Dizzy Mizz Lizzy var den vilde drengedrøm et par årtier tilbage, hvor trioen udgav to album og blev Danmarks mest populære rockorkester. Succesen lagde bandet ned, men blev i 2010 genoplivet på de store musikscener, og gensynsglæden var stor hos publikum. Men nu mener Dizzy Mizz Lizzy det helt alvorligt med deres første album i 20 år.

Forward In Reverse er et let genkendeligt Dizzy Mizz Lizzy, der dog har fået en klædelig gråtonet lyd og stor tyngde i melodierne. Tim Christensens melodiøse sange fornægter sig ikke, men fokus er på samspillet med bassist Martin Nielsen og trommeslager Søren Friis, og trioen er blevet noget mere hårde i filten, der nu spiller en voksen og kontant hardrock.

Albummet åbner med instrumentalnummeret Phlying Pharaoh, og så er stilen lagt an. Masser af guitarlir og fuldt fart hen over stepperne. Det er hæsblæsende og beundringsværdigt tæt spillet. Her høres tydeligt, at trioen har fuldt fokus på musikken, der skal kunne stå på egne ben og ikke blot være et glædeligt genhør med hedengangne Dizzy Mizz Lizzy.

Det lykkes ganske godt for de nu voksne drengerøve i de hårdt piskende Love At Second Sight og Made to Believe med hurtige temposkift mellem de voldsomme guitarudladninger, som giver en tiltrængt variation i de meget skabelonagtige melodier. Der er nemlig ikke overraskelser, som præger Tim Christensens sange, der overlever på fængende melodier og slagkraftighed. Her vil et lidt større vovemod kun være velkomment som i den ambitiøse Say It to Me Anyway, der jagter den store episke rocksang.