Den smukke stemme druknede i bas

Nabiha , Spot Festival, SCC, Aarhus

Den smukke stemme druknede i bas

Anmeldt af Kristoffer Veirum | GAFFA

Nabiha brugte sin lille halve time på scenen i Scandinavian Congress Center på at spille en hel del nyt materiale i spotlyset. De nye trap- og dance-inspirerede sanges tunge bas druknede desværre sangerindes stemme.

Det var en veloplagt og stormilende Nabiha, der indtog scenen sent lørdag aften på dette års Spot Festival. Hun åbnede ballet med det nye, storladne nummer ”Waves”, hvorefter hun fik sat gang i publikum med den elektropoppede og rappende ”Animals”, der fungerede rigtig godt. Her kom Nabihas smukke, soulede stemme nemlig til sin ret, hvad den desværre ikke gjorde på en hel del af de nye numre, som sangfuglen havde taget med til Spot-publikummet. Der var tale om deciderede club-sange med en bas, der rungede så heftigt og var så høj, at den rystede publikums kroppe og simpelthen udviskede Nabihas stemme. Og dét er en skam, når vi er mange, der ved, hvor godt sangerinden kan synge live.

Mange publikummer udvandrede under koncerten, mens enkelte til gengæld havde en sand dansefest sammen med Nabiha, der gjorde sit for at holde energien oppe. På den elektroniske popballade ”Who We Love” fik vi igen lov til at opleve en flig af sangerindens fede, funky stemme, og der lød stor applaus, da megahittet ”Mind the Gap” og singlen ”Weapon” fra 2016 blev spillet som de to afsluttende numre på den meget, meget korte koncert.

Den nye hårde trap-stil, som Nabiha lagde for dagen ved aftenens koncert, fungerede ikke så godt, som man kunne have håbet. Og hvor var det en skam, at der blev brugt så ekstremt meget backing track, og at Nabiha rent ud sagt sang oveni sin egen optagede stemme det meste af tiden. Det var med andre ord en lidt skuffende koncert, der dog også havde sine lyspunkter.