Hypen stod akkurat distancen, men så heller ikke længere

Redwood Hill , Spot Festival, Musikhuset Aarhus, Filuren

Anmeldt af Simon Nielsen | GAFFA

Spot Festival 2015 var desværre påvirket af en aflysning fra det danske post-metalband Redwood Hill på spillestedet HeadQuarters, men der blev dog under dette års festival forsøgt at gøre op for den skuffelse, flere sidste år var påvirket af. I år var scenen opgraderet en smule, hvor Filuren i Musikhuset på flere måder virkede mere passende for et band, der repræsenterer den mere eksperimenterende form for metal. På trods af, at salen ikke helt så samme publikumstilslutning som efterfølgende Powersolo, bar det fremmødte præg af en koncentration omkring et band, der for flere med al sandsynlighed var festivalens hovednavn.

Det røde lys flød udover scenen, og fem mørke mænd begav sig ind til lyden af skrigende guitar, som i det næste øjeblik udgjorde et skarpt samspil med den tunge bas, der lod forestillingerne glide over på djentens fædre i Meshuggah. Den kutteklædte forsanger skreg sig igennem progressive kompositioner på niveau med black-metallens fineste, fremført med en enorm intensitet, der kunne opfattes som en symbolsk fysisk udførelse af lyrikken, imens bassist Jens Veggerby headbangede voldsomt.

Trommerne var skarpe og udført med en fængende energi, men desværre haltede de to guitarister, der ellers besad en essentiel rolle i musikkens postrockede aspekt. De melodiøse og drømmende seancer var dog nogenlunde tilforladelige, men da der igennem sættet blev forsøgt med clean vokal, faldt disse drømmende lydbilleder desværre en smule til jorden. Dette malplacerede vokalmæssige indspark forekom desuden unødvendig, da forsanger Marco Sewohl besad rigelig intensitet i sine grumme growls. Ydermere besidder postrockens aspekt i metallen en mulighed for netop at fastholde et publikum i et særligt sonisk univers, der ikke behøver den store variation.

Koncerten bød dog på en gæstevokalist, der til trods for de eller flotte nuancer i den growlende vokal fra Marco Sewohl opløftede musikkens eksperimenterende aspekter. Dette kulminerede i en overdådig harmoni af det dystre og farlige i black metal og det smukke og symfoniske i postrocken, der fornemt afsluttede Redwood Hills optræden, men der var det desværre en smule for sent.

Der skal ikke herske tvivl om, at Redwood Hill er noget af det ypperste, den danske metalscene har at byde på, særligt med henblik på udgivelsen Collider. Musikken udgøres af skarpe og varierede kompositioner, der besidder potentiale for storslåede soniske udfoldelser, men live-aspektet kræver det dog en smule finpudsning.