Velklædt i Vejle – Ferry i fin form trods gråsprængt vokal

Bryan Ferry, Vejle Musikteater

Hvis man læser koncertanmeldelser af Bryan Ferry, er et af de hyppigst forekommende ord ”elegant”. Manden roses lige så ofte for sin evne til at fremstå veloplagt og ulasteligt klædt som for sin musik, og denne varme aften i Vejle er ingen undtagelse. At han sidste år rundede de 70 år, er ikke til at se. Høj, slank og kun delvis gråsprængt (sidstnævnte kan selvfølgelig let fikses), med en sideskilning, der kunne være tegnet af Bjarke Ingels og et jakkesæt, han synes at være født og opvokset i, udstråler Ferry overskud og klasse.

Han er også i godt musikalsk selskab. Et band på hele ti personer, nærmere betegnet tre guitarister (den ene kommer dog først ind midtvejs i showet), en keyboardspiller, en bassist, en trommeslager og så ikke mindst to korsangere samt en saxofonist og en violinst gør deres til, at det bliver en vellykket aften. Vi skal ikke mange takter ind i åbningsnummeret ”Avonmore”, før det er tydeligt, at Ferry har medbragt et særdeles velspillende og godt sammenspillet orkester, og lyden er tilmed fornem, hvor de enkelte instrumenter står klart ud fra hinanden.

”Avonmore” er titelnummeret fra Ferrys seneste album fra 2014, og det bliver den eneste sang fra dét album, vi kommer til at høre. Og faktisk den eneste sang, der ikke er fra 70’erne eller 80’erne, eller endnu ældre, hvis vi taler sættets relativt mange covernumre. Det er et hitspækket ”best of”-sæt, Ferry diverter med, hvor halvdelen af sangene stammer fra hans gamle band, de stilskabende glamrockere Roxy Music.

Rent hurtigt står det dog klart, at hvor Ferry visuelt holder sig fremragende, har hans croonerstemme mistet lidt af fordums styrke. De to fortrinlige, soulpåvirkede korsangere synes at holde hånden under ham meget af tiden, og når de en sjælden gang tier, som i de to afdæmpede Dylan-fortolkninger ”Bob Dylan’s Dream” og ”Don’t Think Twice, It’s Alright”, virker Ferrys stemme lidt anonym og tilbageholdende – han er til gengæld skarp på mundharpen og spiller også på keyboard fra tid til anden. Senere, i Roxy Music-hittet ”More than This”, er falsetpassagerne sat adskillige toner ned, og hvad Ferry har tabt i toppen, synes han ikke at have vundet i dybden.

Dansk scenedynamit

Ferry taler ikke meget mellem numrene og ignorerer en fans forsøg på at overrække en rose, men får dog rost det svenske opvarmningsnavn Nea Nelson og præsenteret bandmedlemmerne, blandt andre den danske guitarist Jacob Quistgaard. Netop Quistgaard træder i karakter med stærke solopassager i adskillige sange, ligesom saxofonisten Jorja Chalmers spiller en fremtrædende rolle i mange numre, ikke mindst det smukke Roxy Music-instrumentalnummer ”Tara”. Hun får da også højtlydte bifald fra det stadig mere begejstrede publikum, men også de to andre guitarister og violinisten gør sig bemærket med smukt spillede soloer.

Den udsolgte koncert er udelukkende for et siddende publikum (som hver har lagt 795,- ved indgangen), og på forhånd havde jeg frygtet, hvordan de til tider ret rockede Roxy Music-numre ville passe til den let mondæne stemning, hvor Ferrys ofte mere afdæmpede solomateriale (eksempelvis hittet "Slave to Love" og det mindre kendte "Zamba") og covernumre (eksempelvis Jerome Kerns standard "Smoke Gets in Your Eyes") umiddelbart ville falde bedre ind. Det viser sig dog ikke som et større problem under koncerten, hvor Ferry da også har lagt en del af de mere udadvendte sange sidst i sættet – og da Roxy Musics ”Love is the Drug” kommer, rejser publikum sig, og dér bliver de.

Den særdeles stemningsfulde lyssætning tænder prikken over i’et med blandt andet lysende striber i gulvet i blå og rød, skiftende toner af blå, lilla og rød og en diskokugle i loftet under John Lennons udødelige ballade ”Jealous Guy”. En sang, som vi får som andet ud af tre ekstranumre, inden Roxy Musics højenergiske ”Editions of You” lukker og slukker, og Ferry vinker og smiler med de højglanspolerede tænder.

I en tid, hvor de store rockikoner fra 60’erne, 70’erne og sågar 80’erne går bort med lidt for høj frekvens, er det en fornøjelse at se Bryan Ferry i fin form. Også selvom han har sin storhedstid bag sig og har mistet lidt af sin stemmes spændstighed. Ferry er en hyppig gæst i Danmark. Han spillede således i både København, Randers og Esbjerg i 2014 og er på scenen til et udsolgt DR Koncerthuset 13. maj, og han skal være velkommen tilbage igen – når som helst og hvor som helst.

Avonmore

Slave to Love

Don’t Stop the Dance