11th Street Kids
Blue Skies and High Fives

Rå garage og sommerlig surf kolliderer på forudsigeligt rockalbum

CD / DME
Udgivelse D. 06.05.2016
Christian Voldborg Andersen

Det danske rockband 11th Street Kidser albumaktuelle med studieudspillet Blue Skies and High Fives, som består af 10 selvsikre kompositioner, der afspejler gruppens oprigtige forkærlighed for vild rock, garage, soul og pop. Albummet, der har taget halvandet år at skrive og indspille, er inspireret af klassiske navne som blandt andre Bruce Springsteen og The Rolling Stones. Åbningsnummeret Hey You (Magic) lyder dog snarere som et musikalsk kryds mellem Cheap Trick og Oasis. Power pop, britpop og 70'er-cockrock mødes i ét udtryk. Det andet nummer, den radiovenlige single Y.L.F., er ukompliceret lige-ud-ad-landevejen-rock’n’roll. Der er tale om energisk pop-rock, men man savner, at bandet tør tage større kunstneriske chancer. Musikken lyder som noget, vi har hørt utallige gange før.

Med nummeret Holiday demonstrerer bandet en musikalsk forkærlighed for gammeldags surfrock, men man savner en reel galskab. Det forudsigelige nummer Electric Lady er kedelig drengerøvsrock uden de store overraskelser. Det er ærgerligt, at bandet ikke har taget større chancer med deres sangskrivning og produktion, da drengene har fat i rockmusikhistoriens hellige grundstoffer. Det britpop-agtige nummer The Meaning of Life har et glimrende omkvæd, men man sidder stadig tilbage med en følelse af, at sangskrivningen plages af klichéer. I sidste ende fortæller albummet mere om 11th Street Kids-medlemmernes personlige pladesamling end om bandets kreative evner, idéer og udtryk. De musikalske inspirationskilder fejler i hvert fald ikke noget.