Distortion: Waka Flocka Flame sætter ild til et allerede saunavarmt Rust

Waka Flocka Flame, Rust, Distortion, København

Juaquin James Malphurs, som er det borgerlige navn på den amerikanske sydstats-rapper Waka Flocka Flame, forvandlede i nat Rust til et svedigt, epilepsifremkaldende fyrrum.

Waka Flocka skrevet tilbage i 2009 kontrakt med pladeselskabet ”1017 Brick Squad”, grundlagt af hans nyligt løsladte rapkollega Gucci Mane. Samme år markerede slutningen på hans tid som undergrundsrapper, da han landede en 62. plads på Billboard Hot 100, med singlen ”No Hands”, og senere blev fast inventar hos amerikanske rapfans. Hans karriere siden har budt på stor mainstream succes, og hans debutalbum ”Flockaveli” bød på store kommercielle hits, særligt i form af sangene ”No Hands” og ”Hard In Da Paint”, der tilsammen tæller næsten 70 millioner streams på Spotify.

Waka skal optræde på det notoriske hiphop-spillested Rust, på Nørrebro, som er vært for en af efterfesterne til Distortion Vesterbro. Han er skemalagt til at indtage scenen klokken 01, og Rust virker noget tomt op til en halv time før. Adskillige danske rappere skiftes til at forsøge at få gang i publikum, og det lykkes meget godt, da stemningen stiger bemærkelsesværdigt hurtigt. Omkring tidspunktet, hvor folk forventer, at Waka kommer frem, tager hans dj scenen og guider publikum igennem et par årtiers absolut største hiphop-hits i form af forkortede 30 sekunders versioner, der får stemningen samt temperaturen til at eksplodere.

Da Waka Flocka endelig indtager scenen, er folk klar til at gå amok – og det gør de. Hans karakteristiske tunge rap/trap-beats, over the top.energi og headbangning får inden længe hans lange dreadlocks samt publikum til at flyve vildt rundt. Rust bliver hurtigt forvandlet til, hvad der mest af alt føles som et dampbad, men det lader ikke til at genere nogen, heller ikke da Flocka tyrer vand i ansigtet på folk foran. Det er tydeligt, at Flocka er yderst afslappet, når det kommer til at optræde, og han tager jævnligt telefoner ud af hænderne på folk for at tage videoer og selfies af sig selv og publikum.

Almindelige koncertspilleregler virker ikke til at være i kraft, og inden længe er scenen og gulvet sammenflettet i et stort, eksplosivt, svedigt inferno, da publikum indtager scenen, og Waka ligeledes hopper ned på gulvet og deltager i moshpits. De aggressive tunge beats og raps, der bliver råbt, gør det svært at skelne mellem alle sangene, men det faktum virker ligegyldigt for alle til stede, og der hersker til gengæld ingen tvivl, når han imod enden spiller nogle af sine store hits, der får publikum til at eksplodere ud i tæt på absurde sætninger som ”I go hard in da motherfucking paint!”.

Hele affæren er en 110 minutters intens rap-parade, hvor der ikke lader til at være nogle regler, og det virker som om at være præcis det, alle længtes efter.