Apatisk koncert fra apatiske bandmedlemmer

Air, Primavera Sound, Barcelona

Siden 1995 har de tidligere studiekammerater Nicolas Godin og Jean-Benoît Dunckel komponeret smukke toner under navnet Air. Med jævnlige pauser for enten at lave filmmusik eller andre sideprojekter er elektronika-stjernerne nok en gang gået sammen i form af Air efter en turnépause på seks år.

I helt hvid, engleagtig beklædning ankommer bandet til H&M-scenen foran et forhåbningsfuldt publikum. Bandet anerkender for så vidt publikum og sætter roligt koncerten i gang med lidt vel apatiske ansigtsudtryk.

Allerede efter tredje sang, Cherry Blossom Girl, er det tydeligt, at elektronika-duoen simpelthen har mistet publikum. Applausen forsvinder sagte, men sikkert i løbet af koncerten, og snakken blandt publikummerne bliver højere og højere. Eneste undtagelse kommer, da Alpha Beta Gaga dundrer i gang i en mere poppet, hård og publikumsvenlig version end den, som høres på albummet Talkie Walkie. Perkussionen i denne sang er forstærket voldsomt, og det fungerer faktisk rigtig godt. Det er for så vidt også eneste gang, Godin kommer med en antydning til et smil. Vi er nu cirka halvvejs i koncerten, og halvdelen af publikum forlader roligt koncertområdet. Selv om sidste del af koncerten består af godbidder som Sexy Boy, Kelly Watch the Stars og en forlænget versjon af La Femme d’Argent, er hele oplevelsen ikke særlig givende. Sangene er i sig selv fine, men det hele bliver kedeligt i længden.

Et band som Air trænger til at tilføje det lille ekstra i liveformatet. På plade fungerer sangene fortrinligt som en del af et sammenhængende album, men live oplever vi ofte, at vi har brug for noget mere. Vi stiller ikke store krav, men vi ønsker bare lidt ekstra, hvad enten det er en bas, som er forstærket eller større visuelle effekter end en lav digital skærm bag bandet. Desværre en apatisk koncert fra apatiske bandmedlemmer, som måske har fokuseret mere på andre projekter den seneste tid end det, som startede det hele.

Air giver koncert til Fredagsrock i Tivoli 15. juli

Venus

Don’t Be Light