Punk från Sverige? Jovist

Refused, NorthSide, Green Stage

Punk från Sverige? Jovist

Anmeldt af Simon Nielsen | GAFFA

Det er ikke ligefrem punk, hvor Sverige har stået som det største forgangsmand. Det er derimod den progressive metal – djenten – og popmusikken, hvor søsterlandet har udvist størst kreativitet på den internationale scene. Men med opblomstringen af det svenske punkband Refused op igennem 90’erne og til i dag har svenskerne alligevel vist sig at overraske – endnu en gang. Mennesker var der dog ikke mange af, da jeg få minutter inden koncertstart ankom foran NorthSides grønne scene, men alligevel overhørte jeg et par veninder udtrykke deres entusiasme over programmets næste band. Det bliver helt vildt, sagde de, og et kort øjeblik derefter var man fristet til at tro, at det nærmest kun kunne skuffe. Men en halv time senere faldt denne umiddelbare opfattelse til jorden.

Det var punk med det hele, og sirenen, der lød fra højtalerne indtil Refused gik på scenen, blev øjeblikkeligt overdøvet af den støjende melodiske punk, der kendetegner orkestret. Frontmand Dennis Lyxzén bevægede sig ud på scenekanten i sit røde jakkesæt, og så gik det ellers for sig med åbningsnummeret ”Elektra” fra sidste års udgivelse Freedom. Mikrofonen blev svunget, som kun Roger Daltrey kan gøre det bedre, og energiniveauet var på sit højeste, imens trommeslager David Sandström bankede løs på trommerne i et desperat forsøg på at komme sine indre aggressioner til livs.

Navnet antyder det måske, og Refused er også ofte blevet solgt som et indigneret punkband, hvor hardcore står som det stærkeste element. Men alligevel eksisterede der en særlig progressivitet og genrefusion i deres kompositioner. Særligt tydeligt var dette i ”The Shape of Punk to Come”, hvor de tekniske finesser lagde sig solidt op ad landets djent-traditioner. Den amerikanske thrash fik sågar et skud med et kort medley af Slayers ”Raining Blood” – men hvorfor egentlig? Når nu de thrashede elementer var en smule svære at genkende i livemaskinen.

Vrede gjalderåb fra punklokomotivet

Forsanger Dennis Lyxzén var stukket i politikerfrakken, og den dysfunktionelle og mandschauvinistiske verden fik herefter et par ord med på vejen, hvilket blev særdeles velmodtaget af et støt voksende publikum, hvor størstedelen foran scenen havde fået sat godt gang i moshpitten – et ellers sjældent syn på NorthSide, der hidtil har bevæget sig lidt ved siden af musikkens hårdere kerne. Og festivalen fik da også et par slag fra Dennis Lyxzén, eftersom der ingen kvindelige artister er på dagens plakat – en debat, der ellers primært har haft fynske Tinderbox i fokus. Om det var en decideret utilfredshed fra frontmanden, eller et forsøg på at score et par billige point fra det kvindelige publikum, forekom en anelse uklar, men om ikke andet passede gjalderåbet meget godt ind i punkens nonkonforme kasse.

Mange var måske kommet for at lytte til den rendyrkede punk, der dog også satte sit tydeligt præg på koncerten, særligt med henblik på Dennis Lyxzéns aggressive skrig, men når det kommer til stykket – og særligt med udgangspunkt i denne optræden – er Refused måske mere et fusionsorkester. Det politiske islæt fungerede dog som den ordentlige røvfuld punkkrydderi, det vrede publikum var kommet for, dog blev de drillet en smule af musikkens progressive elementer på ”Worms of the Senses / Faculties Of The Skull” og særligt ”New Noise”, der lukkede sættet.

Mosherne havde stillet sig op til den gode gamle wall of death, og min kammesjuk var også hurtigt til at smide rygsækken for at få del i festen, men det godt fem minutter lange nummer og dets finesser lod dog klimakset vente lidt til fordel for, at musikerne hver især kunne få lov til at brillere. Med andre ord fik NorthSide-publikummet sig en syngende lussing, og bandet satte gang i festivalens hårde kerne, der i skrivende stund nok glæder sig allermest til, at Chino Moreno og barndomskammeraterne fra vejen i Sacramento indtager samme scene.

Elektra
The Shape Of Punk To Come
Rather Be Dead