Fest bag forhænget

Digitalism, NorthSide, P6 Beat Stage

Fest bag forhænget

Samtidig med at Danmarks hjemvendte stjerne Lukas Graham samler store menneskemængder på Blue Stage, står en noget mindre folk klar til at tage imod Digitalism på P6 Beat Stage. Helt lille er forsamlingen dog ikke – der er næsten fyldt under teltdugen til den tyske elektrokaduo, der blandt andet er kendt for remixe rock- og elektronavne som The Cure, Daft Punk og The White Stripes, men også har udgivet tre album med egen musik.

Digitalism har optrådt flere gange i Danmark, men NorthSide 2016 er første gang, de spiller live og ikke er dj’s. Dét fortæller konferencier Camilla Jane Lea os, og der står da også ”Digitalism Live” i programmet. ”Live” betyder dog ikke, at der er et band på scenen, hvis man skulle tro det. De eneste instrumenter, hvis man kan bruge det udtryk, er en mikserpult og diverse effektenheder, og så et par mikrofoner, som man kan skimte bag det gennemsigtige forhæng på scenen.

Så kommer Digitalisms to medlemmer, Jens "Jence" Moelle og İsmail "Isi" Tüfekçi, ind og sætter gang i åbningsnummeret ”Pogo”. Der er dømt dansevenlig house, og Moelle synger i den ene af mikrofonerne, der bag forhænget ligner en Shure fra 1950’erne, sådan én der sender tankerne i retning af den tidligste rock’n’roll. Moelle har ikke den helt store stemme, men han bruger den intensivt, og det giver en særlig stemning af, at ja, det her er live – og både han og İsmail "Isi" Tüfekçi trykker da også på mange knapper deroppe bag forhænget.

Numrene glider direkte over i hinanden, helt som var der tale om et dj-sæt, og tempoet er ofte på den høje side af 120 beats i minuttet. Nogle sange følger den klassiske popsangsformel med vers og omkvæd, mens andre er instrumentale, og ”The Ism” byder på samplede rap-passager og et lidt lavere tempo end de fleste andre numre. Folk danser, ikke mindst når bassen bliver særlig hård og metallisk – og det gør den ofte – og der er god stemning. I længden bliver udtrykket dog en smule monotont, og de få numre med et lidt lavere tempo bliver en kærkommen variation fra den hårdtpumpede helhed. Og så må man undre sig over, hvorfor de to musikere insisterer på at stå bag et – godt nok gennemsigtigt – forhæng, når det nu ikke bliver brugt til at projicere noget op på. Det virker distanceret, men er dog ikke nok til at lægge en dæmper på en fin fest.

Pogo

Battlecry

Utopia