Med den fængende melodi som omdrejningspunkt

Masasolo, Roskilde Festival, Rising

Anmeldt af Rosa Louise Stilgren | GAFFA

Manden bag Masasolo, Morten Søgaard har ikke haft heldet med sig i dagene, der har ledt op til årets festival. For et par uger siden gik han i søvne, faldt ud over en hems og brækkede sit kraveben. På den hektiske tur til hospitalet var det eneste, han kunne fremstamme, at han død og pine skulle blive klar til eftermiddagens koncert. Heldigvis helede kravebenet og udover en sprunget guitarstreng lykkedes det orkestret at gennemføre koncerten uden flere brækkede knogler.

Lyden af drømmende syreguitar og falsetvokal strømmede ud over gæsterne, der sad i den svalende eftermiddagssol. Det viste sig at være et strategisk godt træk at spille singlen "How It Feels", hvis fængende melodi fik tiltrukket sig en sværm af mennesker. Mønstrene på flere batikbluser begyndte at snurre under guitarernes dirrende strengeleg på singlen, der tydeligvis har skabt genklang hos de danske lyttere. Med kun to singler i bagkataloget blev der plads til lange instrumentalpassager, hvor lyduniverset fik lov at blomstre. Desværre druknede de skrøbelige elementer lidt under bas og trommer ved koncertens indledning, og det var derfor befriende, når orkestret blændede op for støjrocken. Det gjorde de blandt andet på den slæbende coverudgave af The Kinks-klassikeren "You Really Got Me", der endte i en eksplosiv outro.

Publikum fik en smagsprøve på orkestrets debut-ep, der forventes at udkomme til efteråret, med den slæbende "Ordinary Day", hvis bas smægtende slog med halen under nummerets melankolske grundstemning. Også "Really Thought She Loved Me" blev leveret med dybfølt indlevelse. Vokalen, der havde haft vaklende karakter, blev spædet op med kor og fik den fjerne, sarte sensibilitet, som er definerende for studieindspilningerne.

Når man går i fodsporene på Tame Impala og Unknown Mortal Orchestra kan det næsten ikke fejle, og selvom lyduniverset aldrig berørte de samme skyhøjder som psychrockens spydspidser, var der fængende melodier og drømme på bedding hos det danske orkester, der nok skal få skabt røre i den danske andedam.