Charme, skramlet guitarrock og lækkert hår

Hinds, Roskilde Festival, Pavilion

Anmeldt af Peter Ramsdal | GAFFA

(Arkivfoto)

Man fornærmer næppe nogen af de damer, Carlotta, Ana, Ade og Amber fra det madrilenske band Hinds, hvis man skriver, at det ikke er det mest ekvilibristiske band, der nogensinde har optrådt på Roskilde Festival. Af og til virkede det nærmest som om, at bandet havde sin første øvetime i musiklokalet på det lokale gymnasium, men det var faktisk Pavillon onsdag aften, hvor en brøkdel af Roskilde-publikummet havde valgt at give pigebandet fra Madrid en chance frem for at tage opstilling foran Orange scene, hvor Red Hot Chili Peppers gik på et kvarter senere.

Hvad Hinds ikke har i musikalsk ekvilibrisme, har de til gengæld til fulde i charme, kækhed og spilleglæde. Fra første nummer "Fat Calmed Kiddos" viste de fire kvinder, hvorfor mange har forelsket sig i deres upolerede garagerock, som til koncerten lød endnu mere skramlet, utight og falsk end på albummet "Leave Me Alone", der udkom tidligere på året. Nu kan det godt være, at de ikke er ekvilibrister på deres instrumenter, men til gengæld er de leveringsdygtige i iørefaldende sange, der faktisk er ganske varierede i deres opbygning med masser af tempo- og rytmeskift.

Det var imidlertid de kække attituder og charme i metermål, der hev den hjem for Hinds. Ikke mindst guitaristen Carlotta Cosials iklædt en kort grøn kjole og med rød guitar underholdt, grinede og fortalte historier om blandt andet deres første udenlandske koncert, som foregik i København, hvor de havde delt en flaske gin, en flaske vin, og der var vist også lidt tequila indblandet, og de endte med at få grineflip på scenen. Senere erklærede hun glad: "Det er som at være i himlen for os at være her", og den spanske livsglæde smittede publikum, som blev revet med af den løsslupne stemning. Den holdt sig hele koncerten igennem og sluttede med, at bandet inviterede en ungersvend på scenen, som dansede omkring til det afsluttende nummer "Davey Crockett".