En god fest, en dårlig koncert

Grimes, Grimes - Roskilde Festival, Arena scene

En god fest, en dårlig koncert

Anmeldt af Hansen Hansen | GAFFA

Ingen tvivl om, at det her var en koncert, jeg havde glædet mig til. For mig er Grimes det bedste, der er sket pop i det her årtusinde. Desværre er hun nu gået så meget ind på poppens præmisser, at jeg næsten ikke kan genkende hende mere.

Lige fra første egentlige sang, Realiti, ved vi, at det er andre udgaver end på pladen. Der blev givet ekstra gas i bunden og andre småting for, at vi skulle føle at det var live. Men det var stadig præcis de samme detaljer som på pladerne. Og det var tydeligt, for lyden var virkelig god. Tordnende bas, smæk på percussionen, og synthsne lå skarpt. Til gengæld var det meget symbolsk, hvad Grimes selv gjorde. Hun trykkede på et par knapper og slog til nogen tangenter, men ikke noget, der havde indflydelse på lyden. På et tidspunkt trykker hun dog på en forkert knap, men fortalte os også meget tydeligt at det var en forkert knap.

Hun er super dejlig på en scene. Energisk dans, begejstrede hvin og er bare charmerende. Ingen tvivl om, at hun føler de sange, og har skrevet hver en tone og programmeret hver en lyd, hvad der kun gør det endnu mere ærgerligt, at hun ikke lavede noget på scenen, andet end at synge lidt og snakke imellem sangene. Nogen kunne dog godt have fortalt hende, at vi godt kan engelsk her i Danmark. To gange skulle hun sige at ”vi nok ikke kunne forstå hende, men nu sagde hun noget alligevel”. Det var også lidt svært at forstå, da hun var så stakåndet, når hun snakkede. Det var hun heldigvis ikke, når hun sang.

Publikum kunne sagtens tillade sig at være ligeglade med den slags småting. Sangene er så gode, og festen bragede igennem det fyldte telt. Fantastisk stemning, og man har bare lyst til at elske hende. For mig kræver det bare mere end hårdtpumpede udgaver og flot dans fra de tre dansere for at opveje, at det ikke er live. Men nu er det jo også pop, og med de spilleregler må man sige at hun leverer varen.

Hold da op, hvor var det dejligt at stå og høre de fantastiske sange sammen med så mange andre, men jeg ville sådan ønske, at Grimes også selv havde været lidt mere til stede. De tre stjerner er for festen, lyden og bagkataloget. De er nemlig perfekte.