Småsøvnig torsdagsmatiné med sympatisk islænding

Júniús Meyvant, Roskilde, Pavilion

Anmeldt af Peter Ramsdal | GAFFA

Island har taget Danmark og det meste af Europa med storm under det igangværende EM i fodbold med disciplin, passion og knaldhårdt arbejde. Torsdag eftermiddag var det landsmanden Junius Meyvant, der skulle lægge publikum ned på Pavillon. Udseendemæssigt kunne han gå direkte ind på det islandske mandskab med sine lange viltre lokker og store rødblonde skæg, og han indledte da også koncerten med det islandske "Hu"-kampråb, hvor der bliver klappet synkront i en stadig hurtigere rytme i takt med fansene, mens der råbes "hu" mellem klappene. Så skulle man mene, at publikum var varmet op, men med en kliché fra fodboldens verden virkede de ikke helt klar fra koncertens begyndelse.

Måske var der ikke skruet højt nok op for bandet, eller også havde publikum bare skruet lidt for højt op for mundtøjet. Der var i hvert fald en gevaldig mumlen i teltet, der nærmest overdøvede Junius Meyvant i begyndelsen af koncerten. Junius Meyvant lagde ud med den instrumentale "Be A Man", en groovy sag, der, selv om det faktisk var det eneste instrumentalnummer, er meget repræsentativ for bandets bløde og groovy lyd. Bandet bestod foruden Junius Meyvant på guitar af en blæsersektion på tre mand, en trommeslager, en bassist og to keyboardister. Med andre ord organisk musik skabt af rigtige musikere med rigtige instrumenter.

Den megen knævren blandt publikum ødelagde dog ikke Junius Meyvants gode humør, og hele koncerten igennem fyrede han tørre brændere af, der punkterede alle de sædvanlige koncert-klichéer. Allerede efter andet nummer annoncerede han, at det var den sidste sang. Han nåede også undervejs at erklære, at det var skønt at være i Oslo, og at han bare elsker den by, og han fik også dedikeret en sang til sine "bitches" blandt publikum, selvom han omtrent er så langt fra at være en "thug", som man kan være.

Generelt blev der spillet henholdende i det meste af koncerten, og der skulle et nummer som semi-hittet "Hailslide" til at få koncerten til at løfte sig lidt. For det meste var det en lækker og tilbagelænet seance, måske næsten lidt for tilbagelænet, hvilket fik publikum til at småblunde lidt. Mod slutningen af koncerten blev bandet sendt ud af scenen, ifølge Meyvant selv fordi han ikke havde flere penge tilbage til at betale dem, og det tog yderligere tempo ud af koncerten, og det lykkedes Meyvant at slå sin guitar ud af stemning, og så gik der også tid med det. Bandet kom dog tilbage på scenen igen, og koncerten kom igen lidt op i gear og blev rundet af med den fine "Neon Experience". Et sympatisk bekendtskab på en småsøvnig torsdag eftermidddag. Vi siger "Hu" herfra og ønsker held og lykke til søndagens kamp mod Frankrig.