Underspillet overlegenhed

Liss, Roskilde Festival, Avalon

Underspillet overlegenhed

Anmeldt af Rosa Louise Stilgren | GAFFA

Klapsalverne gav genklang, da det røde scenetæppe langsomt blev trukket til side. Der gik et kort øjeblik, før orkestret kom traskende ind, kiggede sig omkring og samlede deres instrumenter op. De virkede næsten forbløffede over, at der overhovedet var dukket nogen op. Den tøvende begyndelse kunne virke ildevarslende, men da de først blændede op for musikken, blev alle bekymringer manet til jorden, for selvom orkestret virkede underspillede, var de aldrig usikre.

Gulvets bredde gjorde, at orkestret stod flere meter fra hinanden, og det var et klart billede af koncertens glasklare lyd. Alle lufthullerne mellem medlemmerne blev fyldt ud, og der var plads til store armbevægelser i et lydbillede, hvor alle små tonestrejf fik lov at blomstre uden at mudre sammen. En melodiøs basfigur, perlende synth og et groovetungt guitarriff. Som deres studieindspilninger var lyden knastør, præcis og minutiøs. Derfor var det opløftende, at alle detaljerne fik lov til at spire frem, så gæster, der endnu ikke havde stiftet bekendtskab med deres lydunivers fik samme nuancerede oplevelse, som deres debut rummer.

Den svalende ballade "Always" var et pragteksemplar på Søren Holms nasale, naivistiske vokal, der ikke spænder over mange oktaver, men som er så karakteristisk, at man ikke lade være med at blive lytte efter – uanset, hvad man end måtte mene om den. På en og samme tid er den nærværende, rummelig og andre gange virker den næsten unaturligt skurrende, som en digital effekt, der flyder som en naturlig strømning i deres synthpoppede univers.

Man kunne have frygtet, at det ville trække koncerten ned i sølet, at orkestret virkede så uprøvede i deres fremtoning. Det var dog ikke noget, der fældede dem. Tværtimod slap de let og ubesværet fra det, fordi musikken talte højlydt for dem. Særligt "Try" høstede brusende klapsalver, mens "Sorry" lukkede og slukkede under vild begejstring fra et publikum, der hungrede efter mere.