Eksotisk festspredning i Skalskoven

Gnags, Nibe Festival, Stor Scene

Eksotisk festspredning i Skalskoven

Siden ’66 har ikoniske Gnags rumsteret i samtlige af Danmarks afkroge. I år er det de eksotiske mestres 50 års jubilæum, og spilleglæden er lige så stor, som den altid har været. Bandet står stort set alene på dansk jord med deres distinkte reggae-lyd tilsat elementer af salsa og klassisk rock. Derfor bliver vi også denne tidlige aften vidne til et show, der emmer af autenticitet og indlevelse. Setuppet består klassisk af latin-percussion, saxofon og keys som tilføjelse til de obligatoriske trommer, guitar og bas. I den overskyede kulisse i Skalskoven skal desuden tillægges de farverige projektioner, vi kender fra den gennem tiden foranderlige gruppes liveoptrædener.

Fra start er Peter A.G. på med sin rastløse og energiske fremtoning, der straks minder beskuerne om det blikfang, manden besidder. Da vi rammer ”Danmark” skrues tempoet i vejret, hvor der også synges med på den fængende ”Lige meget hvem du er, lige meget hvor du er” -strofe. Desværre falder A.G. gennem koncerten en smule ind og ud på vokalen, hvilket resulterer i, at sangenes vers ofte drukner lidt i en mumlen. Heldigvis har frontmanden dog ved sin side den dygtige korsangerinde Anne Seier, der tit løfter numrenes omkvæd den tand, de behøver. I ”Fodgængerfår vi leveret groovy percussion, som også effektivt bidrager til et så småt indlevende publikum af den ældre skole. Materialet er leveret af et stærkt sammenspillet band, der denne aften får sat streg under, at Gnags er af en unik kaliber. Et græshoppe-tema overtages af en enorm joint-rygende dinosaur, der entrerer scenen, mens dansen begynder at indfinde sig i krogene til lyden af ”Safari”. En oktaveret guitar spiller godt ind mellem nummerets ”Safari”-korsvar, mens percussionen endnu en gang ruller derudad i eksotiske grooves. Hvis ikke man var med fra starten, så burde man så småt være det nu.

En af Gnags helt store styrker på scenen skal findes i deres dosering af performance-elementer. A.G. kommer af og til med de obligatoriske ”Er I der?”, mens scenen bruges effektivt af både saxofonist Niels Mathiasen og guitarist Niels Chr. Frost. Fælles for disse er, at det hele leveres i sådan mængde, at gruppens rutine og ro – midt i festen – skinner igennem. Godt halvvejs i det stemningsafsmittende sæt får vi leveret et nyt og spændende nummer, der vil fremgå på den kommende plade, som ventes til oktober. ”Det En Lille Brønd i Ørkenen” sendes af sted, og der er da også noget forfriskende nyt over nummeret med dets spoken word-vers – drevet af en bagvedlæggende tempelagtig stemning. Det repeterende omkvæd holder samme standard som de klassikere, vi alle kender, og det lover jo godt for fremtiden.

Den egentlige fest

”Gnags”, ”Mr. Swing King”, ”Når Jeg Bliver Gammel” – sande stemningsspredere, der alle smitter af på publikum. Mod enden af dette 70 minutters lange sæt stiger temperaturen en anelse. Den rockede ”Gnags” bidrager til en lokal fest i massen, hvor en gruppe mexicansk-udklædte herrer tager sig en lille svingom. Nummerets orgel-tema bidrager til en næsten 60’er-beatstemning, der bringer smilet frem på læberne. A.G. er da nu også snart drivvåd af sine løsslupne moves, mens han på excentrisk vis bukker sig for den flot spillende Per Chr. Frost. En aktion, der næsten bringer næsten mindelser om den lidt tossede fremtoning, man torsdag eftermiddag kunne opleve på Nibes blå scene i form af Dubioza Kolektiv. På fornem vis får vi lukket det ordinære sæt med ”Mr. Swing King” – som resultat får vi et samlet set ret feststemt publikum, der da også godt kan klare lidt endnu.

Et chillet ekstra-sæt luner sig i kinderne på de aldrende mænd og kvinder blandt publikum, hvor vi får den humørsmittende ”Når Jeg Bliver Gammel”. Hele tre stemningsfyldte soli leveres afslutningsvis af Frost, hvoraf den tredje og sidste gives de 10 procent ekstra, som kun få kan det. Samlet set får vi leveret præcis det, vi kunne forvente os af Gnags. En rigtig mindeværdig koncert bliver det aldrig helt, men om ikke andet kunne mindre bestemt også gøre det denne tidlige aften i Nibe.