The Rolling Stones
Totally Stripped

En af briternes bedre liveplader fejret i flere formater

DVD /
Udgivelse D. 03.06.2016
Espen Strunk

Ganske som tilfældet er med Stones’ studieplader de sidste 40 år, er det langtfra samtlige livealbum med det navnkundige, britiske rockband, som er lige uundværlige. Jeg mener: Plader som Still Life (1982) og Flashpoint (1991) er måske strengt taget mest interessante som en sonisk souvenir for dem, der oplevede bandet på de pågældende turnéer. Nuvel, en glædelig undtagelse er Stripped fra ’95, der kan betragtes som bandets bidrag til midthalvfemsernes unplugged-bølge – og som nu altså genudgives i flere formater, inklusive den helt store boks for de fans, der bare ikke kan få nok.

Egentlig er ”genudgivelse” slet ikke dækkende, for i stedet er der faktisk tale om en ny samling uudgivne tracks – hentet fra samme kilder, som dannede grundlag for den tyve år gamle live-lp. Det vil sige tre intimkoncerter (henholdsvis London, Amsterdam og Paris) og studieindspilninger fra Tokyo – alt sammen optaget undervejs på bandets store Voodoo Lounge-turné i ’95. Netop de japanske studieseancer står centralt i dokumentarfilmen, som ledsager den nye samling livetracks – i alt 14 i ”fattigmandsudgaven” af den nye boks.

Mange sange er skiftet helt ud her – og de, som går igen, præsenteres i andre versioner end på det 21 år gamle, originale album. Blandt gengangerne er – klogeligt – Jagger & kompagnis velfungerende version af Like a Rolling Stone (Jagger: ”…a song Bob Dylan wrote for us”). Hvortil så kommer sange som Faraway Eyes og Dead Flowers – Stones i countryhumør, med andre ord – samt mildest talt velturnerede klassikere som Brown Sugar, Street Fighting Man og Jumpin’ Jack Flash. Alt sammen ganske gedigent – og så er det ikke engang, fordi denne anmelder faktisk frekventerede en enkelt koncert på turnéen i ’95.