Luftig rumrejse i den gamle have

Air, Tivoli, Plænen

Luftig rumrejse i den gamle have

Anmeldt af Ras Bolding | GAFFA

Nogen rigtig sommeraften var det måske ikke i Tivoli, trods datoen – det var mest gråt i gråt – men vi slap for regn, og heldigvis. Jeg var blevet kaldt ind som anmelder i sidste øjeblik og måtte forlade egen øvesession og tekniske problemer med trådløse systemer for at halse af sted til toget. Tempoet kunne jeg dog have sparet mig, for man lagde fra DSB ud med gode femten minutters forsinkelse. På alle måder en lidt stressende dag, hvorfor jeg måske glædede mig lidt ekstra til at gå ned i tempo med Air og deres nostalgiske rumrejsemusik.

Air er jo ganske vist en duo bestående af Nicolas Godin og Jean-Benoit Dunckel, men i denne livesammenhæng stillede den hvidklædte gruppe op som kvartet, yderligere forstærket med ekstra synthesizermand og trommeslager. Og jeg skal da lige love for, at der var godt fyldt på scenen, og her tænker jeg naturligvis på musikudstyr, først og fremmest synthesizere, både gamle analoge og nye virtuelle af slagsen – og de blev flittigt brugt.

Gruppen kom hæderligt fra start, bevares, men man kunne godt høre, at lyden lige skulle justeres helt på plads over de første par numre, hvor det akustiske trommesæt var for højt og synthesizere og til tider vokaler lidt for lave. Også den samlede lyd var for lav, men der blev skruet op undervejs, på samme måde som mixet de forskellige instrumenter imellem blev bedre og bedre; faktisk bedre end man måske normalt ville forvente af en udendørs koncert i Tivoli en fredag aften.

Og tak for det, for Air er ikke en gruppe, der tilnærmelsesvist lever på stærk energi eller på vildt eller flot sceneshow. Jo, lyset, komplet med tunneleffekter i baggrunden, fungerede fint, men Air er, live såvel som på album, først og fremmest finesser i lyd, og når de fleste af gruppens numre sjældent bevæger sig over middeltempo, så er det også for at gøre plads til de ofte effektrige synthesizerklange, som jo bare lyder overvældende godt, fordi de er spillet på de synthesizere, vor Kraftwerk, Depeche Mode og Herbie Hancock benyttede, dengang de var unge og leverede deres respektive mesterværker.

Der er noget meget fransk over Air, måske først og fremmest fordi de ikke er noget rigtigt rockband i traditionel forstand. Man kan godt tillade sig at hævde, at gruppens formel et langt stykke hen ad vejen har været at fusionere to af fransk musiks helt store ikoner og deres respektive lyd, nemlig Serge Gainsbourgs chanson-tradition med rødder i tresserne og halvfjerdserne og Jean Michel Jarres pioner-electronica og futuristiske klang med rødder i halvfjerdserne og firserne. Air samarbejdede jo rent faktisk med netop Jean Michel Jarre sidste år.

Engang imellem kammer det over for Air og antager form af egentlig kitsch, men i langt de fleste tilfælde formår gruppen at ramme en fin balance mellem jazz- og easy listening-elementer på den ene side og kosmisk synthesizermusik på den anden, hvilket koncerten også demonstrerede. Måske også i den forstand at jo længere den skred frem, jo flere prøver på de mest vellykkede passager fra bagkataloget fik man serveret, afsluttende med ekstra rykkende udgaver af hittene, "Kelly Watch The Stars" og "Sexy Boy" samt, som allersidste ekstranummer, "La Femme D'Argent", som virkelig fik lov til at udleve sit fulde spacerock-potentiale live; afslutningen var nærmest Can.

Nu var det ikke "Moon Safari" det hele – Air er jo albumaktuelle med opsamlingen "Twentyears", som jeg anmeldte her på GAFFA for ikke så længe siden, og koncerten i Tivoli var på mange måder bygget op omkring denne udgivelse, så man kom for så vidt godt omkring gruppens karriere. Men først og fremmest fik man en særdeles velspillet koncert af musikere, der rent faktisk virkelig kan deres kram, og det var måske ikke mindst fedt at se – og høre – de klassiske analogsynthesizere i live-aktion, med plads til også improvisation både tonalt og klangmæssigt. Nogle vil måske mene, at gruppens musik mest lægger op til hovedtelefoner derhjemme, men får du chancen, så forlad nu alligevel hjemmets trygge vægge – Air er slet og ret et rigtig godt liveband.