Der vil altid være plads til Suspekt

Suspekt, Grøn Koncert, Kolding, P3-Scenen

Der vil altid være plads til Suspekt

Anmeldt af Jens Dræby | GAFFA

Dannebrog faldt fra scenen og afslørede, at Rune Rask, Bai-D og Orgi-E havde parkeret Suspekt-øsen ved siden af det ene af de to vrinskende trommesæt, der var på den stopfyldte scene. Som en erfaren og flittig fluffer fik det uartige trekløver suttet stemningen op fra slap, alt imens solen over Kolding gik på knæ bag P3-scenen.

Med en rigtig Suspekt-blues i "Kneppede hende i går" fik førsteholdet fra Albertslund også introduceret deres version af publikumsdeltagelse. Orgi-E tog en pige med ind på passagersædet i bilen med ”BORIS” på nummerpladen, og Bai-D gav den som det pragmatisk liderlige Duggi-monster med knivskarp levering. De vulgære tekster kom stort set alle som nøjagtigt afmålte baner fra fokuserede mænd med noget at have det i.

Selvom baren var erstattet med bilen, skulle vi stadig have vores flaske på med bartender og champagnesprøjt ud over heldige publikummer på første række. Sætlisten lå for det meste i den nyere ende, selvom ”Prima Nocte”-albummet stadig lægger bunden for en koncert, der altid vil være en nødvendigt forspil til den uundgåelige eksplosive udløsning med “Kinky Fætter”. Koncertens højdepunkt kom dog med det skrøbelige øjeblik, hvor Orgi-E anstrengt rappede med på dele af Bai-D’s vers under “Amore Infelice”. De er stadigvæk en gruppe først og fremmest.

Det var frie mænd, der stod på scenen og opildnede til, at vi gjorde "plads til fucking forskelle" som intro til "Proletar", og det var ydmyge mænd, der godt kunne klare at blive upstaget af Benal under "Fri mand". Ikke mindst var de Danmarks mest folkekære liderbukser, der gang på gang beviste, at man sagtens kan gøre dyrisk kødfilmsmusik til en dansk evergreen. Efter en overbevisende sejrsrunde med Lukas Graham i 2015 på blandt andet Roskilde Festival har Suspekt fået et kokainhvidt carte blanche til at spytte lige den musik, de kan og vil. Da "Søndagsbarn" rullede tungt ud på pladsen med heftig guitarsolo, blev den modtaget nøjagtig som "Singlepik", "Klaus Pagh" og alle de andre Suspekt-sange. Med stramme bukser og sveden dryppende fra solbrændte hudflader. Der er nok mange, der har kneppet til den der sang.