Sange, der kan mumles, råbes, brummes og klappes

De Eneste To featuring Love Shop, Grøn Koncert, Kolding, P3-Scenen

Anmeldt af Jens Dræby | GAFFA

De Eneste To laver noget så simpelt som ærkejysk singer-songwriter-pop med en god røvfuld bas oveni, og tryk på bassen var der ved den første udløsning i "Østjylland Dreaming", hvor de to, Peter Sommer og Simon Kvamm, stod skulder ved skulder om samme mikrofon. Tre scenetæpper var arrangeret således, at bandet stod midt i den historiske danske landskamp mod Sovjetunionen i 1985. 4-2 til Danmark.

Simon Kvamm råbtesang på "Sult", mens der lod til at være noget i vejen med Sommer, som kun lige kunne klemme nogle brummende mumlerier ud af sin forpinte mimik. Så var det heldigt, at de to med lillebror Stefan Kvamm forstod at stable en fest på benene. Gutterne sprang for de grønne koncertgængere, og Simon spillede et sortkomisk spil på eget navn, da han råbte "alle dem, som ikke hopper har lyst til at dø". Så publikum hoppede og dansede, og pludselig stod Love Shop på scenen.

Koncerten fik et savnet nøk op, da Love Shop tog roret for den musikalske landskamp, provins og hovedstad og udkantsdanmark var repræsenteret. "En Nat Bliver Det Sommer" lød ganske godt i en Kvammsk mekanisk udgave, og Simon og Peter stod stadig stærkt med teten som tungt patos-kor på Jens Unmacks udødelige danske sang. Lidt af De Eneste To blev flettet ind i shoppens danske evergreens, som ellers ikke tåler meget fikumdik. “Redningsklar” blev for eksempel lidt forkert i en meget bastant og monoton version drysset med lidt af “Alle Har En Fortid”.

Simon og Peter er karismatiske entertainere, og de har aldrig været blege for at udfordre virkemidlerne og vende det hele på hovedet. Det var derfor også forventeligt, at De Eneste To skulle få absolut mest ud af Grøn Koncerts gæstekoncept. “Jyder i Copenhagen Dreaming” blev det fabulerende mash-up døbt af Jens Unmack, inden han leverede den klassiske tekst i sær facon, som om hans stemme blev remixet i øjeblikket. Der skete så meget med de to numre i ét, at man ikke kunne andet end at lade sig fascinere af den særlige oplevelse, som det var at høre Love Shop hyldet og dekonstrueret under en jævn De Eneste To-koncert.