Lidt bedre end en sjasket pølsefest

Lågsus featuring Gilli, Citybois og Emil Stabil, Grøn Koncert, Kolding, P3-Scenen

Lidt bedre end en sjasket pølsefest

Anmeldt af Jens Dræby | GAFFA

Det bliver en lille smule sværere at holde af “Seven Nation Army”, for hver gang jeg står midt i et gjaldende lålå-kor på Jack Whites velkendte riff. Sådan er det nu engang med Lågsus og deres semi-åndssvage påfund, der fungerer perfekt som Grøn Koncerts bud på en opvarmning med kant, flabethed og drengerøven på komedie. Nicholas Kawamura og Pelle Peter Jensen har i år medbragt et skarnet hold bestående af Gilli, Emil Stabil og Citybois.

Det var kun, fordi Emil Stabil var med på Grøn Koncert sidste år, at Gilli nu virker som det act, der stikker allermest udenfor. Selvom man er lidt af en pioner i dansk rap, kan man dog sagtens rykke pladsens første gæster lidt rundt med noget “Orale”. I betragtning af hvor lidt de inviterede gæster får lov at spille, virker det utrolig unødvendigt med et dj-intermezzo og lålling. Citybois gik på og hjalp publikum med en meget tidlig forberedelse på en meget lignende drenge-duo senere på dagen.

Anton og Thor lagde vægt på det danske med “Hvornår Ses Vi” og selvfølgelig den nye basker “Bedre End Rihanna”, der hurtigt blev et vulgært og absurd højdepunkt midt i den bastunge pølsefest på P3-scenen. Det skyldtes ikke mindst, at den allerede skøre sang blev vredet en ekstra omgang med ekstra-dumt ekstra-rap fra Emil Stabil, der også ville noget bedre end “rhiiiii!”. Stabil fortsatte herfra ufortrødent og ucensureret med “Swimmingpool” og “Allerede is”. Der er noget helt særligt ved at være til et folkeligt arrangement, der gladeligt spiller musik om sjaskvåde kønsdele.

Gilli fik også næsten lov til at lukke ballet og pølsefesten med det massive hit “C’est La Vie”. Her handler det om ikke at tænke for meget over, hvordan brugen af slang til at skrive mere eller mindre seriøse sange adskiller Gilli fra de andre acts på scenen. Ak, sådan er livet, når man gerne vil lave autentisk musik, men stadig spille for det brede danske publikum. Gilli og hans makker Høyer Øye så heller ikke ud, som om de var helt så meget på under den bombastiske konklusion på den lågsuriøse opvarmning, der ikke er blevet synderligt meget bedre siden sidste år.