Bat For Lashes: The Bride

Bat For Lashes
The Bride

Et konceptalbum med hjerteskærende og harpeklædte ballader

GAFFA

CD / Warner Music / Parlophone Records
Udgivelse D. 01.07.2016
Anmeldt af
Emil Viksell

I Joyce Carol Oates’ bog Fallen kaster sig brudgommen sig i døden lige efter brylluppet. På Natasha Khans konceptalbum The Bride er det i stedet tilfældet, som afgør brudeparrets skæbne: brudgommen kommer aldrig frem til alteret, han dør i en bilulykke på vejen dertil.

Vi følger med på brudens følelsesmæssige rejse, fra forventningerne før brylluppet over nyheden om dødsfaldet og den sorgrejse, der derefter udfolder sig. Bat For Lashes arbejder normalt med popdramatik par excellence. Det skorter heller ikke på drama denne gang, men det kommer i en anden, mere nedtonet form. Ud over den fede sang Sunday Love er der ikke ret meget svulstig elektropop. I stedet handler det om dvælende, harpeklædte ballader, som tilsammen skaber en drømmende helhed med en gådefuld klangbund.

I denne streaming-tid er det ikke særlig almindeligt med konceptplader, der kræver en tilgang, der minder om at læse en roman. Som helhed betragtet er The Bride en fascinerende skabning. Sang for sang er den ikke så stærk som The Haunted Man (2012) og Two Suns (2009). Og i Widow Peak farer hun vild i en form for peyote-fremkaldt shaman-nonsens. 

Manglen på klarhed har altid været Bat For Lashes’ største fjende, som hos alle, der lader sig påvirke af Kate Bush. Nogle gange mislykkes hun med at finde balancen med det suggestive og det, som i folkemunde kaldes nonsens. Men kun nogle gange. 


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA