Earth

Storslået live (na)tour de force gennem uovertruffen sangskat

Album / Warner Music
Udgivelse D. 17.06.2016
Michael Jose Gonzalez

Enhver, der oplevede Neil Youngs mastodontiske pragtpræstation på årets Roskilde Festival, kan skrive under på, hvor godt Shakey og de unge knøse i Promise Of The Real klæder hinanden på en scene.

Lukas og Micah Nelson og deres slæng føler sig helt tydeligt hjemme i legendens stærke sange og tilføjer dem et strejf af frisk blod, og derfor kan alle, der drømmer sig tilbage til den magiske fredag aften foran Orange Scene dulme længslen med dette afsindigt vellykkede live-album nummer 117 fra Neil Young.

Albummet er en hyldest til vores alle sammens jord, og således har Neil valgt at binde sangene sammen af dyre- og andre naturlyde, i stedet for de sædvanlige klapsalver og råb fra publikum. I den nye, forrygende vrede og sammenbidte sang, Seed Justice, der sammen med en næsten halv time lang Love And Only Love er værd at fremhæve som absolutte højdepunkter, blander både frøer, fugle, køer og bier sig undervejs, og det er slet ikke så enerverende, som det måske lyder.

Earth er fra ende til anden en medrivende demonstration af alt de bedste ved at gå til en Neil Young-koncert, og tindrende flotte versioner af blandt andre Mother Earth, Western Hero og Human Highway giver sammen med forbilledligt flossede fremførelser af Country Home, Vampire Blues, Hippie Dream og flere af de nye sange fra sidste års glimrende The Monsanto Years et (lyd)billede af en glødende kunstner med noget på hjerte. Et album, der ubesværet skriver sig ind i rækken af fremragende live-udgivelser fra Onkel Neil. Keep on rockin’!