Træfsikker trio leverede varen, men er set mere intense

WhoMadeWho, Danmarks Grimmeste Festival, Skovscenen

I 2014 gav de turnéerfarne WhoMadeWho en vellykket, sen aftenkoncert på Danmarks Grimmeste Festival, som jeg havde fornøjelsen af at anmelde. Jeg har næsten lyst til at copy-paste min anmeldelse fra dengang, for koncerten på dette års Grim Fest havde mange lighedspunkter med den forrige, både hvad angår sætliste og selve showet. Der var dog også forskelle, så copy-paste-funktionen forbliver trods alt uberørt.

Grundlæggende gør WhoMadeWho på Grim Fest det, de plejer at gøre. Stiller op som en dansevenlig elektorock-trio med konstellationen sang/guitar/keyboard, sang/bas/keyboard og trommer samt en del elektronik på backtrack. Sanger og guitarist Jeppe Kjellberg og sanger og bassist Tomas Høffding – også kendt som solist under navnet Bon Homme og som altid iført bowlerhat – er de hårdtarbejdende frontfigurer, mens trommeslager Tomas Barfod – tilbage i Danmark efter flere år i Los Angeles – leverer solidt, men mere diskret i baggrunden. I øvrigt har gruppen modsat tidligere ikke nogen fælles dresscode.

WhoMadeWho lægger ud med et nummer, de ikke spillede i 2014 – den afdæmpede ”Ember” fra sidste års ep af samme titel med smuk falsetsang fra Tomas Høffding og længselsfulde guitartoner fra Jeppe Kjellberg. Den bliver fulgt af den flotte midt-tempo-popsang ”Dreams”, en duet mellem de to frontfigurer, hvor Høffding, der nu spiller basguitar, ofte synger i falset, og Kjellberg befinder sig i et lidt dybere leje og spiller det melodiske, opløftende guitartema. Koncerten går videre med den dansable ”Inside World”, nu med de to sangere i tæt vokalt parløb, live-bas, Ebow på guitaren (elektromagnetisk apparat, der giver en bue på strenge-lignende lyd) og pumpende synth på backtracket.

En lavmælt version af ”Below the Cherry Moon” sender grundet titlen tankerne retning af Prince, men er dog lovlig kort denne midnatstime – det er ellers en stærk sang. Så er ”Keep Me in My Plane” anderledes vellykket med særdeles groovy livebas og heftigt stroboskoplys, og senere er det tidlige hit ”Space for Rent” et højdepunkt, selvom den bliver spillet i en mindre shufflende version end originalen.

Den iørefaldende ”The Morning” tager også kegler, inden vi får et nyt, ganske fint nummer, der ligesom ”Space for Rent” er præget af en inciterende shuffle-rytme, og hvor linjen ”You like it or you like it not” ofte gentages. Den let dystre, men dansevenlige ”Every Minute Alone” slutter en vellykket koncert, hvor Jeppe Kjellberg undervejs også får taget en kort tur ud over publikum som crowdsurfer. Han kommer dog hurtigt ind igen, og i det hele taget er stemningen mere god end decideret intens, som WhoMadeWho ellers ofte kan være live. Publikums respons er da også positiv, men ikke ligefrem ekstatisk, og i det hele taget er WhoMadeWho set og hørt lige en tand bedre tidligere, blandt andet på Grim Fest 2014, hvor publikumsskaren også var lidt større og lidt mere begejstret. Det er dog stadig et glimrende orkester, og det skal blive spændende at høre deres kommende album, der skulle komme inden for overskuelig fremtid.

Ember

Dreams

Inside World