Kongsted var konge af bøgeskoven

Kongsted, Smukfest, Bøgescenerne

Kongsted var konge af bøgeskoven

Arkivfoto

Fredag nat skal danske Kongsted overtage den elektroniske scene på Smukfest 2016. Onsdag nat var publikum vidne til en Martin Garrix i storform, og torsdag bød på et norsk islæt i form af Kygo, hvorfor Kongsted havde en seriøs opgave på sine skuldre denne aften.

Akkompagneret af en enorm konfettisky brager et mix af Fedde Le Grand’ monsterhit ”Put Your Hands Up 4 Detroit” ud af Bøgescenens højtalere til publikums store begejstring. Kongsted er ankommet, og det er med manér.

Tilstedeværelsen er enorm, da Kongsted henvender sig til publikum og inviterer dem helt med ind i sit elektroniske univers. I går var første gang nogensinde, at Andreas Lau Kongsted Jespersen Jensen har optrådt på Bøgescenen, og nu får han mulighed for oven i købet at lukke den. Fra første færd virker Kongsted yderst opsat på at lukke og slukke med et brag, der ville kunne mærkes på Richterskalaen.

Til trods for det faktum at Bøgeskoven ikke er fyldt helt op til bristepunktet, skaber Kongsted en vanvittig fest, hvor han konstant interagerer med og opildner det fremmødte sprutdrikkende publikum.

Med en promille på 68 springer publikum ind i hinanden foran scenen til nummeret ”Whine Dat” fra 2015, og festen når nye højder. Pludselig stjæler en mand i en lysende dragt opmærksomheden, og en rundkreds af mennesker samles omkring ham, hvor han solodanser sig ind i Smukfests historie.

Kongsted har dj'et i mere end ti år og har flere år i træk været nomineret til Årets Danske Mainstream Deejay og i år for første gang i den prestigefulde kategori som Årets Danske Deejay ved Danish DJ Awards. Han har været gæste-dj på klubber verden over, har spillet som opvarmning for navne som Avicii, Pete Tong med flere og har optrådt store steder som Sensation i Parken i København sidste år, hvor han var dansk hovednavn i det såkaldte DeLuxe-område. I nat skal Bøgescenen skrives på CV’et, og det bliver gjort til næsten topkarakter.

Efter halvanden time med robotdans, vodkajuice, store fadøl og vild festmusik skulle festen lukkes. Fyrværkeri og konfettiregn lyser himlen op, og Kongsted giver det fremmødte publikum en velment musikalsk lussing med et mix af dj-branchens favoritnummer, ”Seven Nation Army” af The White Stripes. Kongsted lukker og slukker i et inferno af lys, konfetti og ren ekstase. Han kom, han mixede, han sejrede.

LASER  @kongsteddj #kongsted #kongsteddj #smukfest #smuk16 #bøgescenen #laser

En video slået op af Emil Stahl (@emilstahl) den