Wilco
Schmilco

Tilbage på countrysporet uden overraskelser

Album / Anti
Udgivelse D. 09.09.2016
Finn P. Madsen

Der er ikke den store festivitas eller musikalske opbrud over Locator. Et par skævt valsende guitarlicks og et par forpustede trommehvisk udgør de lidt over to minutters spilletid til at klæbe helheden sammen med. Den store forløsning skal der kigges langt efter. Wilco valgte at give nummeret som gratis download for at markere et års dagen for udgivelsen af deres forrige album. Hvor Star Wars var fyldt med tempo og abrupte guitarbreaks uden at indtage nyt terræn, er Schmilco den diametrale modsætning.

Det er over to årtier siden, at Wilco kørte ind på den støvede country highway, for derefter at tage et mere moderne udtryk med små subtile popfinesser, for til sidst at lade eksperimenterne tage fart med en blanding af art og diverse skæve rockinputs. Sanger og sangskriver Jeff Tweedy og bassisten John Stirratt er eneste tilbageblivende fra den originale grundstamme. Svingdøren med de forskellige medlemmer har ligeledes været med til at give gruppen et omskifteligt udtryk. Schmilco er det tætteste, sekstetten kommer på den country og sangskriverrock, der grundlagde bandet.

Normal American Kids, If I Ever Was A Child og Cry All Day er små støvede trubadursange, der bevæger sig mageligt under hvilepuls. Væk er de støjende guitarattacks og den subtilt knasende støj, som ofte førte ud i nogle medrivende improvisationer. Bedst gør sig de to gyldne popkringlede Quaters og Just Say Goodbye, mens den sært foruroligende Common Sense, hvor mesterguitaristen Nels Cline filer på guitaren med et mareridtsagtig twang giver påmindelse om, hvor nyskabende gruppen var for år tilbage. Wilco har for længst toppet kunstnerisk, og på Schmilco er det meste hørt før, bare i en lidt mere interessant indpakning.