Verbale overgreb fra pubertære nordmænd

$ushi x Kobe, Øyafestivalen, Oslo

Verbale overgreb fra pubertære nordmænd

Anmeldt af Nikolaj Blegvad | GAFFA

“Assalamu fucking alaikum!”. En velkomsthilsen fra Bergen-rapperne $ushi x Kobe. Og fred være med dem. Et perverst og kvalmende show er i gang. Den ene entrende scenen i en kørestol, mens dj'en presser bassen så hårdt, at de store subwoofere flytter sig.

$ushi x Kobe består af Emir Hvidsten alias Onge $ushimane og Kristoffer Uthaug alias Kobe-wan Kenobi. Med tungen hængende ud af munden spytter de den ene sexistiske sætning ud efter den anden. Det er deres koncept. To små liderlige drenge, der har fundet frække ord i ordbogen og lavet et helt album med dem.

“Den tøsen har en skade, hun hadde mensen så eg pulte hun på badet”, rapper de i sangen “Flasker på Flasker”. Og videre “Fine kår mellom fine lår, hun spør aldri pent, men hun får og får”. At være til koncert med $ushi x Kobe føles lidt som at sidde bundet i en stol og blive stopfodret med sashimi. Kvalmen stiger og stiger for hvert stykke med rå fisk.

“Eeh, du skriker. Rompen og fitten de spriker”, rapper de. “Men bare hold pusten din jævla fitte”. Man kunne fristes til at spørge sig selv, om det her er en joke? Men der er bare ikke så meget som et glimt af humor at skimte i deres sygelige budskaber. Ingen kritiske fortællinger om et mandsdomineret miljø, som de to fyre åbenbart er en del af. Ingen refleksioner. Et hadsk kvindesyn af grotesk størrelse er desuden det, der bliver en fremtrædende figur minut for minut fra machouniversets ubehagelige synsvinkel.

Og kvalmen vokser på nummeret “Hentai”: “Eg sender nudes av deg til $ushimane kjerring. Eg knyter løkken her rundt halsen din kjerring.” Kjerring kan oversættes til kælling.

At lave et konceptalbum som deres “Japan” (2015) produceret af Kvamkollektivet med japanske ord som rammerne er vel okay, men at basere indholdet i dette koncept på sexisme og mandschauvinisme er bare ikke i orden, og man kan undre sig lidt over, hvorfor det er vigtigt for Øyafestivalen at give plads til $ushi x Kobe i programmet på årets festival. Okay, argumentet er vel, at der er et publikum til dem. Og det er der tilsyneladende, hvis man skal dømme ud fra de cirka 200 mennesker, der var mødt frem. Både unge piger og drenge, der danser og synger med.

Ifølge de to rappere er der hen mod slutningen af koncerten, efter lidt stagedive og manisk dansk på scenen, tid til en sexy sang, og de sætter gang i “Tenker feil”: “Hun ser på meg, eg ser på hun. Hun tenker feil, mens eg tenker dum. Gi meg mer, for jeg gir ikke. Hun tenker kjærlighet, mens jeg tenker fitte.”

Spørgsmålet er bare, om de to rappere overhovedet tænker? Der er i hvert fald absolut intet at komme efter denne augusteftermiddag på Øyafestivalens Hagen-scene.