Al Agami & Phase 5
Reboot Album

Al Agamis debut er ældet med ynde

Album / Darkmen Of Denmark
Udgivelse D. 01.09.2016
Peter T. Aagaard

Der var en tid hvor Al Agami, kongesønnen fra Lado i Afrika, sad på dansk hiphops trone. Året var 1993 og med albummet “Covert Operations” leverede han rap på engelsk af tårnhøj klasse. Mange regnede med det var springbrættet til et internationalt gennembrud. Sådan gik det ikke, og mens dansk rap blev synonym med rap på dansk, tog Al Agamis karriere en rutsjebanetur gennem teater, dans og politisk arbejde.

Nu er han tilbage hvor han startede med “Reboot Album”, der indeholder numrene fra klassikeren i nye versioner. Man kan mene, det er er en noget selvfed gerning, men hvad gør det, hvis rappen er fed - og det er den. Rimene er rå og flowet er, dengang som nu, fabelagtigt. Det er nok engang Phase 5, der står for produktionerne. Hans stil er blevet langt mere elektronisk. Eksempelvis er det jazzede “Titletrack” forvandlet til bombastisk boombap. Selvom savner den vidunderlige Cypress Hill-inspirerede stonersound på “Nothin’ Like An Idiot”, er  overordnet med til at give albummet et råt, pulserende, nutidigt udtryk.

At han han kan dele mikrofon med sin søn, der optræder på albummet under navnet No Means Yo, siger noget om Al Agamis alder, men i lighed med albummet, er han ældet med ynde. Det mest slående er, at hans stemme med årene er blevet endnu mørkere. Hvor han før var en smooth operatør, leveres rimene i dag med en rungede autoritet, der er Chuck D værdig. “Reboot Album” er interessant som et brag fra fortiden, med en lyd af nutiden, der lover godt for fremtiden.