House af høj klasse, der dog blev for monoton

Kaasi, Wonderfestiwall, Teltscenen

Anmeldt af Nicoline Steen Andersen | GAFFA

Engelske Kaasi aka.den 21-årige producer Matthew Martin satte for første gang sine fødder på den elektroniske musikscene i 2014. Imidlertid har han, særligt gennem YouTube og den audiovisuelle musikblog Majestic samt YouTube-kanalen TheSoundYouNeed allerede formået at sprede sin musik til det meste af verden med visninger i millionklassen.

Oven på opråbet om, at ”folk skal deltage i en fucking fest” træder den unge Kaasi alene ind på Wonderfestiwalls teltscene. Han er hipster med stort h, hvilket både inkluderer retrobriller, håndbajer og det obligatoriske set-up med diverse synths og en lysende æble-computer.

Indhyllet i røg fra både scenen og den cigaret han har i munden, lægger hr. Martin ud med sit hidtil største hit ”Those Days”. Et klassisk house-nummer med samplede vokaler fra den fremragende amerikanske sangerinde Zoe Wrenn. Genkendelsen af nummeret synes dog ikke at spores, og fremmødet i teltet er ikke imponerende, til trods for konferencierens brandtale. Dog er stemningen god, og folk groover med – indtil videre i hvert fald.

I løbet af de næste 50 minutters tid overværer vi et dj-set med stærke numre som det nye ”Maybe Monday”, ”Lisse”, der er kendt fra TheSoundYouNeed og hans version af Banks’ ”Warm Water”, der i øvrigt også ligger ganske tæt op ad det Snakehips-remix, man finder hos TheSoundYouNeed.

Kaasis livsnerve er uden tvivl housen. Alle numre er house-baserede, men naturligvis møder man også lidt andre islæt undervejs, heriblandt chillwave, dup, deep house og sågar jazzede vibes. Det hele er velkomponeret, men der mangler flere originale detaljer, der gør, at han vil kunne skille sig ud fra det store kuld af ekspressive house-producere, der allerede huserer og hele tiden vokser sig større.

Noget kunne tyde på, at publikum er af samme opfattelse, eftersom der tyndes mere og mere ud i den i forvejen spinkle folkemængde, des længere vi kommer ind i koncerten. Det bliver for monotont og desuden skal den unge herre kæmpe mod køen til en anden, og mere populær af slagsen, nemlig Mads Langer, der er den næste på festivalprogrammet.

Oplevelser som denne kan altid lægge op til diskussion – om ikke andet i denne anmelders hoved. Der er jo reelt set tale om et dj-sæt, og hvad er det så egentlig, der gør det til en live-koncert? Slår man det op i ordbogen er en koncert i sin definition egentlig blot ”fremførelse af musik i et offentligt lokale for et publikum”, og det må man jo sige, at aftenenes optræden er. Om end der ingen instrumenter er til stede, og vokalerne er samplede, er produktionerne i øjeblikket altså live, så live som de nu kan være i denne setting.

Kaasi kunne imidlertid have gjort massevis af ting, der gav koncertbetegnelsen værdi – der kunne være inddraget livevokaler, analoge instrumenter, avanceret lysshow, og ikke mindst kunne der være rakt en hånd ud til publikum. Desværre var det ikke tilfældet, og vi lander derfor på en middel præstation, hvor aftenens dirigent egentlig leverede house i høj klasse, men ikke gik ”den ekstra mil”, der kunne have gjort oplevelsen til noget særligt.