Højenergisk fusionsrock fra Istanbul

The Ringo Jets, Gutter Island Garagerock Festival, Vordingborg

Højenergisk fusionsrock fra Istanbul

Anmeldt af Simon Nielsen | GAFFA

Der er hårde vilkår i Tyrkiet. Befolkningen og medierne er under pres fra en stigende autoritær regering, og det bevæger sig i lige så høj grad ind på musikken. På en måde er det overraskende, da kulturen kan fungere, som et samfunds absolutte eksportvare, men på den anden side er det ikke, da kulturen kan bruges som samfundskritisk talerør.

The Ringo Jets fra Istanbul er påvirket af den stigende politiske kontrol, og det forklarer muligvis aspekter af deres efterhånden massive popularitet i Danmark. Modtageren har det altid bedst med den kultur, der er den undertrykte.

The Ringo Jets besøgte Gutter City i oktober sidste år, da spin-off festivalen indtog Loppen på Christiania, og nu var de så tilbage på the grand old festival. Den store efterspørgsel har bragt bandet tilbage på dansk grund, hvilket var et tydeligt aspekt af publikums imødekommenhed over The Ringo Jets. Og i virkeligheden er der ikke så meget at sige til det. For da trioen fra Istanbul indtog festivalen store scene og præsenterede, hvad man roligt kan kalde for fusionsrock, stod publikum tilbage. Lamslået og overbevist.

The Ringo Jets bevæger sig i et sonisk univers, hvor garagerocken er det overordnede bindeled. Men under den musikalske paraply trives alt fra sludge til stoner og psych, som sammenlagt skaber aggressive og overrumplende lydlandskaber, der bliver trukket ud i nye niveauer, og det var også tilfældet ved aftenens koncert. Publikum havde i særdeleshed at gøre med at sammentømret band, der med deres professionelle præcision hver især gjorde det, de gjorde bedst. Men der var alligevel plads til en varieret innovation fra et band, hvor hver enkelt musiker fik lov at brillere, både på deres respektive instrumenter men også på vokal.

Hos et band fra Tyrkiet kunne man umiddelbart forvente en lyd lignende noget oriental shit, som trommeslager Lale Kardeş valgte at udtrykke det. Men det var langt fra. Der var ørkenrockende deltablues til skarp og drømmende psychedelia, sammenfattet af en enorm spilleglæde, der blev presset til sit yderste. Noget nær fem gange nåede bandet at indkalde til sidste nummer, før de endeligt forlod scenen, imens et par udfordrede stagehands stod og trippede på sidelinjen.

The Ringo Jets leverede et af festivalens absolutte højdepunkter, og det er uden tvivl til glæde for flere på baggrund af de udfordringer, bandet til dagligt mødes af. Siden bandets dannelse i 2012, har de besøgt Danmark adskillige gange, og det tyder på en helt særlig omfavnelse fra det danske publikum. Det er også fuldt fortjent.

Anthem
Kick The Ball
SGT A