Grumt, bevidsthedsudvidende og forbandet

De Forbandede, Gutter Island Garagerock Festival, Vordingborg

Anmeldt af Simon Nielsen | GAFFA

De Forbandede er nye på den danske musikradar, og det er ikke længe siden, at bandet fra Odense blev præsenteret, som deltagere i Karrierekanonen på årets SPOT Festival. Bandet nåede dog ikke langt i musikkonkurrencens vejledningsforløb, og forklaringen på dette var nok, at de simpelthen var for eksperimenterende til P3.

Men for alle os på Gutter Island, findes den slags ikke. Der blev lagt ud med den gode gammeldags garagerock tilsat psykedeliske elementer. Den dansksprogede lyrik om flygtige saltopløsninger og kærlighed sendte associationerne afsted mod dem, der udformede den psykedeliske musikgenre på dansk grund. Det var nostalgisk og alligevel nyt og spændende.

Kvartetten i De Forbandede består ikke bare af strenginstrumenter og trommer, men også et vigtigt element i den psykedeliske musik, netop orglet. Dette instrument har muligheden for at bidrage et drømmende og næsten bevidsthedsudvidende aspekt til musikken, hvilket De Forbandede formåede at fremvise.

Det var klassisk psych og alligevel var der tydelige tunge elementer, der skabte en næsten dommedagspræget stemning til musikken. Bassist Nicolei Martin Aagaard headbangede på sidelinjen imens forsanger og guitarist Peter Østergaard koksede ud i kaotiske og medrivende guitarsoloer. Det var indlevende og svært ikke at lade sig betage af.

De Forbandede bevægede sig undervejs i koncerten i flere tempi, der egentlig gav lidt for en hver smag. Der var lidt til punkeren, til stoneren og til alle de andre på Gutter Island. Alligevel var der en tydelig strømlining igennem koncerten, som gjorde det interessant at lytte til. Michael Hansen-Buur bag orglet bidrog samtidigt et dystert og ulmende element til musikken, hvilket tydeligt blev omfavnet af publikum.

Gutter Island er en i høj grad DIY –festival, hvor det hele bare skal være sjovt. Der er derfor ikke opstillet de store regler for crowdsurfing. Festivalen går ud fra, at folk passer på hinanden. Så når publikum laver hovedspring fra scenen ned i græsset, ses der skeptisk til, men uden grund. Det er en del af essensen ved festivalen og ved den musik, der velkommes. De Forbandede og deres optræden var et godt eksempel på det. Publikum var mødt op i åbenhed og en time senere, var de overbevist.