x
Sjælfuld seance med sublim sangerinde

Sharon Robinson, Godset, Kolding

Sjælfuld seance med sublim sangerinde

Anmeldt af Espen Strunk | GAFFA

Det er efterhånden 37 år siden, en blot 21-årig Sharon Robinson mødte op for at aflægge prøve til Leonard Cohens liveband – og dermed udstak kursen for sit liv i musikken.

For følelsen af gensidig forståelse (Cohen: ”To mennesker med én bevidsthed”) med den 24 år ældre mestersangskriver var ikke til at tage fejl af – og siden har Robinsons karriere været uløseligt sammenvævet med Cohens. Både som backingsanger, komponist, producer og medforfatter til sange som ”Everybody Knows,” ”The Letters,” ”In My Secret Life” og ”Alexandra Leaving.”

Alle sammen er naturligvis med denne onsdag aften, hvor solisten Robinson minsandten besøger den gamle godsbane bag Kolding banegård – andet stop på damens første visit herhjemme, efter at hun sidste år måtte aflyse sin koncert på netop Godset (og adskillige andre steder) med henvisning til private omstændigheder.

For i en moden alder indledte Robinson i 2008 en solokarriere med debutalbummet ”Everybody Knows” – på høje tid, fristes man til at tilføje. For Robinson er ikke alene en gudsbenådet sangerinde; hun er også en glimrende sangskriver, og dertil begavet med en ualmindeligt intens, karismatisk scenepersonlighed.

Og det hele foldes smukt ud over et respektfuldt publikum i det udsolgte lokale i aften, idet Robinson over to sæt trakterer med ”et udvalg af sange fra forskellige kilder,” som hun formulerer det. Rygtet er løbet i forvejen fra koncerten på Bremen Teater i København i forgårs – og det har talt sandt: Den musikalske anretning er ganske enkelt udsøgt.

Fra Robinson entrer scenen klokken 20.00, til hun syv kvarter senere sætter punktum for sit sæt med en fremragende versionering af, ja, ”Everybody Knows.” Den dystopiske ørehænger, som hun skrev sammen med Cohen til hans ”I’m Your Man”-album i 1988.

 

Tusind kys dybt

For naturligvis indtager perlerækken af kongeniale Cohen-kollaborationer en central plads i aftenens sæt – ikke mindst sangene fra albummet "Ten New Songs" fra 2001: ”In My Secret Life,” ”A Thousand Kisses Deep, ”Boogie Street”, "Alexandra Leaving".

Sange, hvor visse linjer synes at stå som mejslet i marmor, ikke mindst i den sublimt smukke ”Alexandra Leaving.” En lyrisk formfuldendt, uudgrundelig musikalsk meditation over tab, direkte  inspireret af et 1911-digt af Constantine Cavafy.

Og i øvrigt Robinsons glansnummer på Cohens i enhver forstand monumentale comebackturné fra 2008-13. ”The incomparable….Sharon Robinson!,” ville han sige, for derefter et trække sig tilbage og lytte med fedorahatten i hånden og bøjet hoved, mens hun fremførte stroferne. Som stadig, i aften i Kolding, maner til andægtig lytten og dyb eftertanke:

As someone long prepared for the occasion
In full command of every plan you wrecked
Do not choose a coward's explanation
that hides behind the cause and the effect.

And you who were bewildered by a meaning
Whose code was broken, crucifix uncrossed
Say goodbye to Alexandra leaving.
Then say goodbye to Alexandra lost

En uhøjtidelig Robinson taler mellem numrene i sættet, som naturligvis også levner plads til udpluk fra hendes eget, begrænsede bagkatalog. Herfra får vi blandt andet såvel hendes udgave af Tom Waits' ”Down in th Hole” som titelnummeret fra sidste års fine ”Caffeine;” Robinsons andet album i eget navn.

”Jeg har det faktisk sjovt heroppe….hvem skulle have troet det?,” smiler Robinson og tilføjer: ”det krævede åbenbart en tur til Danmark.” Måske mest høflighed, måske ikke; der er i al fald intet rutinepræget over aftenens smagfulde soloseance, som står og sitrer lige dér mellem Ordet og Kød, krop og ånd, hjerne og hjerte.

På én gang et inciterende appendix til Leonard Cohens (og Sharon Robinsons) Grand Tour fra 2008-13 og en sjælfuld showcase for en særegen solist i egen ret. En eksklusiv og opløftende oplevelse.


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA