Klassisk sangskrivning og charmerende fisker-historier

Del Barber, Tønder Festival, La Gayola

Anmeldt af Peter Lykke Madsen | GAFFA

Canadiske Del Barber byder lørdag middag indenfor i La Gayola, det mindste af de to spejltelte, man finder i New Orleans-området. Del Barber står for klassisk country-singer-songwriter-musik i stil med ikoner som Townes Van Zandt og John Prine. Han bringer ikke som sådan meget nyt til genren, men viser sig alligevel at være et ret charmerende bekendtskab og en fin start på dagen, hvor folk lige skal i gang og hilser med et godmorgen, selvom klokken for længst er forbi middag. Del Barber har taget et band med sig, og deres fortrinsvis rolige og tilbagelænede lyd står fint sammen med det fine spejltelt, som er godt fyldt op.

Del Barber formår fint at veksle imellem det hverdagsnære, blandt andet en del sange om at tage på fisketur, men man finder også sange med et større samfundsudsyn som ”Big Smoke”, der handler om hvordan de små præriebyer er ved at forsvinde. Der kommer godt gang i den på et cover af Don Gibsons "Oh, Lonesome Me", men publikum er også superdisciplinerede og lytter intenst på stille sange som den fine ”Believe Me, Believe Me”.

På bedste songwriter-maner mestrer Del Barber selvfølgelig også kunsten af at small talke imellem sangene. Vi får historien om de mange lægebesøg, det måtte tage at få en diagnose, når nu alle andre har en. Der er også historien om, hvordan Del Barber måtte begynde at læse Bibelen, efter han forelskede sig i en kristen pige.

Ellers står den på melodiske sange, hvor der også bliver plads til at bandet kan folde sig ud – "kæft, hvor er det amerikansk – de er nogle kæmpe bonderøve", bemærker min sidemand. Og det er altså en kompliment på disse kanter.