Country-show i hæsblæsende tempo

The Avett Brothers, Tønder Festival, Open Air Scenen

Country-show i hæsblæsende tempo

Anmeldt af Peter Lykke Madsen | GAFFA

The Avett Brothers og Tønder Festival er stadig et godt match. Gruppen er uløseligt bundet sammen med "det nye Tønder", for det var netop med deres første besøg tilbage i 2011, at festivalen begyndte den nye orientering imod nye amerikanske, mere eller mindre folk-inspirerede kunstnere. Nu vender de så tilbage til tredje besøg, og for anden gang indtager de den ikke altid nemme Open Air-scene.

At Avett Brothers er blevet et kendt navn på Tønder bekræftes da også ved, at pladsen foran scenen er godt fyldt – bestemt ikke en selvfølge, men det siger noget om, at Avett Brothers er blevet et kendt navn. Derudover har deres tidligere koncerter på festivalen ikke mindsket forventningerne.

I vanlig stil, får man lyst til at skive, starter brødrene ud med bulder og torden, og det kan næsten være svært at følge med, når brødrene fyrer rundt på scenen i heftige danse-moves og hidsig banjo-picking. Avett Brothers har for nyligt udsendt deres niende album, ”True Sadness”, som musikalsk ligger lidt langt fra de bluegrass-rødder, der blev dyrket på de første plader. Alligevel starter vi i roots-afdelingen, og snart bliver der blandet regulær funk ind i billedet, og senere møder vi også noget på Tønder så kættersk som regulære elektroniske elementer.

Efter den forrygende start går vi lidt tilbage i kataloget og noget ned i tempo. De gamle sange som f.eks ”Murder in the City” eller ”Die Die Die” vækker genkendelsens glæde, og i en ren subjektiv vurdering herfra rangeres de af højere kvalitet, end hvad vi finder på de senere Avett-udspil.

Sætlister er noget underligt noget at kommentere, men det virker alligevel påfaldende, at vi starter i et højt tempo for derefter, med enkelte undtagelser, støt at gå ned i tempo. Når nu bandet selv har haft så travlt med at holde en fest på scenen, kunne man måske med fordel have vendt sætlisten om, så festen blev bygget op, i stedet for langsomt at blive afmonteret. Nuvel, det kommer der også noget godt ud af, da der bliver plads til de to smukke numre ”Head Full of Doubt/Road Full of Promise” og ”Murder in the City”. Andre højdepunkter fra aftenen tæller ”Die Die Die”, hvor banjoen virkelig får lov at komme i centrum, og ”Shame” – endelig må nyklassikeren ”I and Love and You”, som sluttes af i flot fællessang med publikum, fremhæves.

Aftenens koncert beviser endnu engang, at Tønder Festival og Avett Brothers hører sammen, ligesom solæg og snaps, banjo og bluegrass.