Moderat kørte Vega igennem den tyske maskine

Moderat, Store Vega, København

Anmeldt af Jonas Friborg | GAFFA

Torsdag agerede i højeste grad forløber til weekenden, da Vega blev rystet af en tysk magtdemonstration.

Musikhuset på Vesterbro blev varmet op af musik fra over Atlanten – nærmere bestemt af Telefon Tel Aviv, der indhyllet i røg og næsten komplet mørke med sine langsomme melodier og rungende bas, prøvede at forberede publikum på, hvad der ventede dem.

Klokken 21 på slaget indtog aftenens tre hovedpersoner Ring, Bronsert og Szary scenen i Store Vega og sparkede herved deres forestående efterårsturné i gang. Kort før havde en advarsel huseret de tre storskærme, der fungerede som baggrund, hvorpå der stod, at publikum skulle afstå fra at anvende blitz på deres telefoner, da det ville forstyrre showets mørke natur. Det stod dog hurtigt klart, at de samme regler ikke gjaldt Moderat, da deres optræden, der var præget af futuristisk dystopi og tunge basdrops også indeholdt et udmattende lysshow, der havde fået epileptikere eskorteret ud på en båre.

Den sjælfulde og langsomme opbygning i mange af deres sange stod i stærk kontrast til deres til tider hurtige og voldsomme drops, der vækkede stor begejstring hos publikum. Bortset fra par enkelte ”danke schön”, forholdt de tre berlinere sig, langt ind i koncerten, i rollen som de mutte og mystiske kunstnere og lod musikken samt det nærmest hypnotiserende lysshow tale for sig selv – og det talte højt.

Skiftende skarpt lys fra hver sin side af scenen rettet mod forsangeren fik det til at se ud, som om han teleporterede frem og tilbage, da han med sin saglige og underspillede vokal vævede sig igennem de forskellige sange, mens matematiske symboler, og illustrationer af alt fra Det Sixtinske Kapel til tyrefægtning kørte på skærmene i baggrunden – virkemidler, der sammen med musikken resulterede i et utroligt intenst udtryk og til tider efterlod én stakåndet, da den rungende bas kunne mærkes helt nede i lungerne.

I den sidste halvdel af koncerten tog Ring en guitar i brug, hvilket resulterede i en veltimet afveksling af lyden i salen, og kort efter begyndte ”Bad Kingdom” til stor respons fra aftenens gæster, der på opfordring af en smilende Ring alle råbte: ”This is not what you wanted!”. Slutningen af koncerten var i højere grad præget af en fornemmelse af løssluppenhed, da gruppen jokede lidt med hinanden samt fandt tid til at kommentere en koncertgænger, som havde festet med en krykke højt over hovedet. Man kunne mærke, at jerngrebet, gruppen havde haft om folk under koncerten, langsomt aftog og gjorde normal vejrtrækning en mulighed igen.

Trioen gik af til applaus og trampen i gulvet der, ligesom Moderat, fik Vega til at skælve.