x
The Divine Comedy: Foreverland

The Divine Comedy
Foreverland

Britiske kærlighedssange og velproduceret kammerpop

GAFFA

Album / Divine Comedy
Udgivelse D. 15.09.2016
Anmeldt af
Kristian Bach Petersen

Neil Hannon har skaleret op for sit entourage. Efter en indiepoppet omgang på Bang Goes the Knighthood, er han nu tilbage til fuldt orkester + karrierens nok største opbud af blæsere og strygere.

Der er altså fin basis for en opskruet gang chamberpop, en genre som The Divine Comedy om nogen er synonym med.

Napoleon Complex, der startede sit liv som iTunes bonustrack på sidste album, sidder lige i skabet, med hvirvlende violiner, banjo (!) og små finurlige lydbidder og andre små musikalske facetter.

To The Rescue er en frodigt produceret popsang, hvor Hannon helt dæmpet lader hele den klassiske instrument-vognpark smyge sig om den enkle melodi. På I Joined the Foreign Legion (To Forget) viser Hannon sit tæft for den elegante Noel Coward-klingende, historiefortællende cabaret-stil.

I den anden grøft er How Can You Leave Me on My Own, hvor Hannon tilføjer idolet Randy Newmans klaver-boksende stil britisk flair, når Hannon crooner om, at fraværet af den store kærlighed driver ham til at ”drink too many cups of tea, and eat too many biscuits”.

Foreverland har også små dyk, hvor musikken lidt fortaber sig i den omfangsrige produktion, men ellers emmer albummet af charme og britisk elegance.


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA