Trentemøller
Fixion

Gem en lille sang, til det bliver gråvejr

CD / In My Room
Udgivelse D. 16.09.2016
Jens Dræby

Der er nogle rigtig gode skæringer på Anders Trentemøllers nye skive. Stilen fortsætter ad samme spor som de to foregående album, og der er sat et hold af tre dygtige og oplagte kvindelige vokalister. Albummets mere direkte og tilgængelige lyd ender dog i en lidt ujævn lytteoplevelse, der ikke dur så meget som helhed, men mere som en udmærket tilføjelse til et af Danmarks og verdens bedste live-sæt.

Sange som River In Me med Jehnny Beth fra Savages og Redefine med Marie Fisker er klare højdepunkter, for de beviser, at man stadig kan danse med Trentemøller, der frisk bevæger sig rundt i postpunk, krautrock og fordums elektronik. I det helt andet hjørne er der filmisk shoegazeri på den dystre Sinus og den fortryllende Novembers hjemsøgende guitarstrenge.

Kontrasterne står i kø på et album bygget af målrettede sange. Nogle gange bliver det en anelse for kedeligt til genlyt, andre gange savner man lidt mere. Lidt mere af Jehnny Beths kølige røst som på Complicated. Knap så meget filter på Marie Fisker som på Spinning. Giana Factorys Lisbet Fritze giver til sidst albummet et ekstra skud sjæl til et sjælfyldt nummer på lukkeren Where the Shadows Fall.

Klodserne er blevet løsnet lidt for rockbandet Trentemøller. Når de falder på plads igen, kunne det snildt være med en håndfuld radiovenligt materiale, der stadig bærer Anders Trentemøllers gennemproducerede varemærke. Fixion er uden tvivl beviset på, at han stadig kan lave sange, der hæfter sig i øregangene og lyder som smuk regnvejrsmusik.