Various Artists
Every Song Has Its End: Sonic Dispatches from Traditional Mali

Fantastisk udgivelse fra Mali

Album / Glitterbeat
Udgivelse D. 17.09.2016
Torben Holleufer

Det er fedt, når der kommer udgivelser, der ikke lefler. Som ikke søger den brede og sikre smag, men tværtimod tager alle chancer muligt. Og derved regner med, at der er et publikum, der modtager de rette ting med kyshånd. Nu har tyske Glitterbeat begavet os med en formidabel roots-udgivelse fra et Mali, der er langt hinsides de store scener.

Nede i Malis hovedstad, Bamako, sidder producer Paul Chandler og har med årene samlet et unikt arkiv, fra hvilket en masse guld nu ser dagens lys. Det er dyb trancefyldt musik, fyldt med rå stemmer, skæve takter, overstyrede forstærkere, herligt rå in-your-face-balafoner og altsammen direkte fra rødderne, gravende ned under det meste af den musik fra Mali, som fantasiløse arrangører med fingeren på repeat, serverer for os i disse år.

Blandt kunstnerne findes mit absolutte yndlingsband de sidste år, Super Onze. De spiller takamba, en form for ørken-trancemusik, nogle nok i mangel af bedre udtryk vil kalde ørkenblues, men vi er altså lysår fra de kendte toner, som bands som Tinariwen plejer at spille. Misforstå mig ikke: jeg er vild med Tinariwen og musikken fra Kidal-området, men der er altså en helt egen besættende aura over takamba, som er fra Gao og tilhører kulturen Songhai. Og som med den overstyrede n'goni-lignende lut, bare flår dig afsted med den mest ubehersket fede lyd.

Der er også andre fede ting, som ekkoer af jægernes musik, som dog her spilles på guitar af sangeren og guitaristen, Sidiki Coulibaly. Jeg er også vild med Inna Baba Coulibaly, som er en sangerinde ud af Peul-folket, og er en barde, som er ledsaget af en enkelt afrikansk lut og tinde-trommer. Vi er helt nede i sandet ved bålet her, og det har en dybt besættende virkning.

Blot nogle få eksempler fra denne righoldige plade fra et Mali, der gerne snart må komme ud på scenerne i Europa. Jeg tror, at publikum vil gå amok. Nu mangler vi bare at festivalerne tager chancen.