Bellens på toppen – helt bogstaveligt

Jacob Bellens, Aros, Aarhus

Bellens på toppen – helt bogstaveligt

Jacob Bellens er helt bogstaveligt på toppen denne fredag aften. Han giver den første offentlige udendørs koncert nogensinde på taget af Aarhus’ kunstmuseum Aros, lige under Olafur Eliassons ikoniske kunstværk og udsigtspunkt Your Rainbow Panorama. Aros har før holdt en indendørs koncert på toppen af Aros med det danske band The Portuguese Man of War og et lukket udendørs arrangement med Oh Land, men i aftenens friluftsoptræden er den første med offentlig adgang.

Denne aften er vejret smukt, vejret er forholdsvis klart, og det er tilmed fuldmåne – og en mindre måneformørkelse, som dog er ved at være afsluttet, da koncerten begynder klokken 22. De 300 billetter er solgt, og mange af tilhørerne har forventningsfuldt sat sig ned foran scenen, der er placeret ud mod kanten af taget, så publikum bag Jacob Bellens kan se det karakteristiske rådhustårn og lyset i kranerne på Aarhus havn. Det er virkelig et smukt syn.

Inden koncerten har der været åbent på dele af kunstmuseet, så man blandt andet har kunnet se udstillingen med Robert Mapplethorpes stilfulde sort-hvide portrætfotos af personligheder som Patti Smith, Iggy Pop og Arnold Schwarzenegger og hans erotiske billeder, og man har også kunnet nyde en bedre middag. Rammerne er perfekte.

Jacob Bellens er for tiden på turné med sin trio bestående af Jonas Westergaard på bas og Moog-synth og Tobias Mynborg på guitar og Bellens selv på sang og skiftevis keyboard og akustisk guitar. Efter forårets bandturné oven på udgivelsen af albummet ”Polyester Skin” har Bellens nu valgt at barbere udtrykket ned og samtidig spille både nye numre og gamle sange, der ikke har været spillet i lang tid.

Og der er noget at tage af, for i sit bagkatalog har den produktive Jacob Bellens både tre soloplader, fire album med sit ene pauseholdende band, I Got You On Tape, og tre med sin anden pauseholdende gruppe, Murder. Altså i alt 10 album udgivet over blot 11 år, plus det løse, heriblandt adskillige samarbejder med elektronikamusikeren Kasper Bjørke.

Det blæser op

Ikke overraskende fungerer den bøllehatklædte Bellens’ i forvejen afdæmpede sange godt på dette alternative spillested, hvor der er plads og rum til at nyde hans markante, dybe og let hæse stemme og både poetiske og humoristiske tekster – der også har styr på rim og antal stavelser. Et eksempel fra den resignerende ”Another Lung”: ”And everyone I know is busy drinking / Waiting for the world to self destruct / The floor is made of lava and we’re sinking / Eventually volcanoes will erupt”.

Tobias Mynborg spiller en fremtrædende rolle med et effekt- og rumklangsbelagt lead-guitarspil, der er lige så malende og nuancerigt som Olafur Eliassons regnbuefarvede kunstværk, hvor adskillige koncertgæster i øvrigt går rundt under koncerten og dermed kommer til at se det hele lidt fra oven.

”Another Lung” er et tidligt højdepunkt, hvor sangens iboende valsetakt bliver forstærket af Jonas Westergaards minimalistiske, naivistiske Moog-spil. Til gengæld bliver de to gamle I Got You On Tape-numre ”Spinning for the Cause” og ”Church of the Real” spillet i lige lovlig langsomme versioner, der er tæt på at gå helt i stå, og hvor man savner pulsen fra originalerne. Fint nok at sætte tempoet ned for at hæve intensiteten, men ikke så meget, tak – ellers bliver effekten det modsatte, og så bliver der dømt nøl.

Omvendt får vi flere nye, lovende numre, blandt andet ”Out of Range”, hvor et programmeret beat og syntetiske håndklap bringer lidt energi tilbage til koncerten, og det sker igen senere med ”Behind the Barricades”, efter at den ellers stærke ”Heart of Africa” også er blevet spillet i et lidt for lavt gear.

Titlen på den smukke, vuggende kærlighedssang ”Eight Arms to Hold You” – et af Bellens’ flotteste numre gennem tiden – præsenteres som et Beatles-citat (det var en kasseret titel til filmen ”Help!”), og i øvrigt byder Bellens’ tekster på flere citater fra andre sange, dog ikke så meget dem, der bliver spillet i aften. Et utilsigtet underholdende element er Bellens’ problematiske forsøg på at se sin sætliste på telefonen – ”den låser hele tiden” – og mod slutningen af koncerten begynder det at blæse op, så det suser i musikernes hår og sætlister, og sidstnævnte må fastgøres med gaffertape. ”Det er lidt vildt, det her,” siger Bellens og smiler, måske en smule urolig, og spiller endnu en fin ny sang, den forholdsvis energiske ”All the Songs”.

Vinden er et ekstra spændingsmoment, som i næsten bogstavelig forstand løfter en i forvejen stor koncertoplevelse. De fysiske rammer er fremragende, og man kan kun konkludere, at Aros’ tag er særdeles velegnet til livemusik, når vejret ellers holder. De lidt for adstadige sange undervejs koster den femte stjerne (vi fik i øvrigt flere sange fra I Got You On Tape-tiden, men ingen med Murder), men ellers var Bellens og hans trio en fornøjelse – og de solide nye sange viser, at hans høje bundniveau holder. Også 50 meter over jorden.

Jacob Bellens spiller på Tobaksgaarden i Assens 17. september

Trail of Intuition (ny)

Another Lung