Rebels
Designers Turned Rappers

Billige kopivarer fra de selverklærede konger af fashion

Album / Rebels
Udgivelse D. 16.08.2016
Peter T. Aagaard

“Jeans ripped, the shirt is flipped / Designers Turned Rappers - the style is lit!” Da de lavede ungdoms-tv hed de Swag Talk: Kongerne af Fashion. Når de laver fashion hedder de Magic Illuminator. Og når de laver musik, hedder Andy og Monay så Rebels og rapper om at grinde, slå igennem i New York og frem for alt være lit. Det er desværre ikke uproblematisk.

Musikken er ikke problemet. Det er keyboarddrevet vibe-musik, som den lød for et par år siden, med et par gode melodier, selvom mange af de løse produktioner minder om hinanden. Problemet er, at Rebels ikke gør musikken til deres egen. Selvom Monay rapper og flower lidt bedre end Andy, har ingen af dem energien til at bære et nummer. Deres spage stemmer får dem til at fremstå akavede, når de påstår at være verdensmestre. Ydermere bliver de slappe, repetitive omkvæd aldrig catchy, men irriterende gentagelser, der gør, at man skal tage designerdrugs for at nyde de rappende designere.

Når vi herhjemme har dygtige rappere som Niki Bernard og Felix De Luca i samme genre, virker det fornærmende, når Andy og Monay erklærer, at de er i en liga for sig selv. Inspirationskilderne har sikkert været Yeezy, Drizzy og Asap Rocky, men når man lytter til det, ledes tankerne i stedet hen på Gramsespektrum  og de rapper ikke halvt så godt som Gramsespektrum.

Der er ingen tvivl om, at Rebels går benhårdt efter et internationalt udtryk. De er heller ingen tvivl om, at de går efter at lyde som de nyeste, sygeste. Men når man gør det, forpligter det også til, at man virkelig mestrer nyskabelsen, ellers bliver man bare en billig kopi. I stedet for at skabe deres eget udtryk bliver Rebels en parodi, der nok siger de rigtige slangord på den rigtige måde, men de bliver aldrig troværdige i rollen som rappere. Stay lit fam.