x
Bruce Springsteen: Chapter and Verse

Bruce Springsteen
Chapter and Verse

Et soundtrack til selvportrættet

GAFFA

Album / Columbia
Udgivelse D. 13.09.2016
Anmeldt af
Henrik Friis

Som musikalsk følgesvend til biografien Born to Run følger Chapter and Verse efter sigende bogens tematikker såvel som Bruce Springsteens udvikling som sangskriver. Albummet er altså ikke  – endnu – en hitopsamling, og derfor er der inkluderet fem uudgivne numre fra karrierestarten på bekostning af senere stjernestunder.

Det er også dem, der gør udgivelsen interessant for fans, hvor alt ellers ér kendt: To numre med The Castiles: Den første Baby I, var Springsteens første studieoptagelse fra 1966 og er en mudret undgomsvrængende sag med smag af typisk midt-60’er beat a la The Kinks, mens den anden er en garage-rhythm’n’blues-version af Willie Dixons You Can't Judge a Book by the Cover. Numre som fortæller om en teenage-Springsteen i søgen efter en egentlig identitet. Den søgen høres også på nummeret med Steel Mill fra 1970, He's Guilty (The Judge Song)  – men her er kanten blevet hårdere med pumpende Hammond og The Whos attack som klar inspiration.

Ballad of Jesse James fra 1972 med The Bruce Springsteen Band er en sej, drivende rocker, selv om Neil Young og Bob Dylan skygger for selvstændigheden, men allerede få måneder efter har han for alvor fat i noget med Henry Boy i den ordrablende Rosalita-stil, han blev kendt for i starten af karrieren. Med dejlig eksplosiv akustisk guitar – og så et musikalsk tema, som kun kan være et forstadie til Blinded by the Light.

Parret med den 72-version af Growing Up, han udgav på Tracks (i 1998) er det en fin indgang til numrene fra Springsteens kendte karriere og alle milepælene, der fulgte, mens han konstant lagde til og udviklede sit udtryk: Rastløsheden og trangen til at søge ny græsgange (til og med Born to Run), den voksende ansvarsfølelse og alvorlige tilgang til den amerikanske hverdag (til og med The River), pessimismen (My Father's House fra Nebraska), den jævne amerikaners skæbne og trods (Born in the USA), den mere afdæmpede tro/tvivl på parforholdet og dets kriser og fristelser (Brilliant Disguise fra Tunnel of Love), børn og meningen/tvivl med tilværelse og samliv (Living Proof fra Lucky Town), de tunge amerikanske hverdagsskæbner (The Ghost of Tom Joad), trangen til sammenhold efter 9/11 (The Rising), gående til metaforen for lysten til at rive ned og bygge noget bedre op (Wrecking Ball).

Jo, en hård udvælgelse med masser af klassikere vraget – bl.a. på bekostning af de mudrede spor fra karriere-starten. Men også en relativ hård dom over de seneste godt 20 år i karrieren, som kun er repræsenteret med tre numre. Og en sammensætning, som kan diskuteres vidt tog bredt af Springsteen-fans. Men som soundtrack til Bruces egen bog ender det nok med at give mening.


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA