Xander
Indre by

Noget gammelt, noget nyt, noget lånt og noget blåt

CD / Universal
Udgivelse D. 07.10.2016
Peter T. Aagaard

Han fik hele landet til at synge med sangen om en u-u-uendelig forglemmigej - hvad end det så måtte være. Dengang bejlede han til at blive Danmarks popprins, men de senste år har der været lidt stille om Xander på udgivelsesfronten. Nu er han tilbage med en ep, der lyder utrolig meget af den blanding af r'n'b og rap, der er populær i dag, samtidig med den lyder utrolig meget som Xander. Og det er en god ting, at lyde som Xander. Hans lyse, luftige stemme ligger over musikken som et instrument. Især når han leger med melodistykkerne, viser han hvor dygtig en vokalist han er.

Ep'en synes at være bygget op efter devisen: noget gammelt, noget nyt, noget lånt og noget blåt. Det sidste først, der en gennemført blå tone på Indre By, hvor vi både indholds- og stemningsmæssigt befinder os i nattelivet. Ligesom sit mødrene ophav har han flair for at synge til lytteren som om man var del af et parforhold, blot er det ofte mere flygtige møder - tenderende til bootycalls - Xander besynger. Det nye i musikken er en druggy sound, den samme som en del autotune-rappere sværger til, men det klæder ham, fordi han netop kan synge selv. Producerne som Jens Ole og fremadstormende Hennedub er også dem, der pt. lægger lyd til det meste af urbanscenen.

Dog er det hele ikke nyt, den velbetitlede Du kender mig vækker nemlig minder om gennembrudet Burde ikke være sådan her. Endelig låner han noget streetcred fra vennerne Sivas og Gilli. Sidstnævnte giver Spild tiden med mig lidt mere Vestegn-kant end den havde som radiosingle. I det hele taget lyder det som om Xander kan sin gadedansk-ordbog, for sangene krydres med den slang, man også møder når man færdes i Indre by. Enkelte steder rapper han dog også selv og desto mindre sagt om det desto bedre.

Men alt i alt er det en kort og veloplagt bytur Xander inviterer på. Udtrykket er gennemført og de gamle, nye, lånte og blå toner klæder ham. Da turen slutter med den flotte, stemningsmættede Outro, har man en fornemmelse af, at have været i byen med en mere helstøbt kunstner.