Stærk spacerock-shaman-højmesse på Christiania

Goat + Josefin Öhrn + The Liberation + The Wands , Den Grå Hal, København

Den mystiske svenske spacerock-shaman-kult Goat afholdt deres seneste højmesse i den Grå Hal på Christiania, med akkompagnement fra to andre repræsentanter af moderne psykedelisk rock.

The Wands ****

Den Grå Hal i hjertet af Christiania har altid stået i skarp kontrast til den modkulturelle mikronations andet spillested Loppen. I stedet for Loppens intimitet og personlige tæthed har Hallen en mere højtidelig og ceremoniel stemning. Det har gjort den ideel til grupper med et så ritualistisk sceneshow og gennemført spirituelt formål i deres musik som aftenens hovednavn Goat.

Første opvarmningsband, danske The Wands, hørte dog til i en anden ende af psykedelisk rock. De startede showet svøbt ind i kølig blå lys, mens bluesede guitarmelodier forvrænget til banker af elektrisk tåge strømmede ud fra højtalerne. Bassen og trommerne slog så til med involverede rytmer, der skabte en klar retningssans i musikken, især når de satte farten op. Synthesizerne tilføjede et ekstra lag isoleret og kold atmosfære passende fint til The Wands' sangtekster om det moderne menneskes åndelige fremmedgørelse, som den psykedeliske dimension udgjorde en flugt fra ud i det kølige kosmos.

Et ekstra element af je ne sais quoi kom fra sanger Christian Skibdals androgyne vokalstil og fremtoning, et sted mellem en ung Brian Eno og Julian Cope i The Teardrop Explodes. Sammen med inspirationen fra traditionel 60'er-garagerock, komplet med mere mundharmonika tilføjede det et helhedsindtryk af velkendte rock-traditioner, men adapteret til en tidsalder, hvor samfundet og kulturen ser meget anderledes ud end i genrens ophavstid – en slags mellempunkt mellem The Black Angels og The Fall.

Josefin Öhrn + the Liberation ***

Support nummer to kom fra Josefin Öhrn + the Liberation, der præsterede en musikstil baseret på hurtige drivende motoriske rytmer med lag af glimtende lyse abstrakte guitarmelodier svøbt omkring sig, skiftende til intense forvrængede riffs i de hårdere numre og klimakserne til de længere sange. Deres sangskrivning lå i klar parallel til både tyske bands som Faust og Neu! men også post-rock grupper som Slint og Tortoise og de pulserende synthesizer-sekvenser viste en klar Kraftwerk-arv, resulterende i en dyster retro-futuristisk glød – en stemning understreget af Josefin Öhrns sortklædte scenepersona, der mest af alt mindede om en bperson i en dystopisk 80'er-science-fiction, og det neonfarvede lysshow ovenfor.

Det var en usandsynlig kombination af inspirationskilder, de havde blandet, men deres musik var ganske teknisk veludført. Dog manglede en ekstra grad af kreativ vision for at få det hele til at gå op i en større helhed. Hvem ved, måske er Josefin Öhrn & co. på vej til at udvikle det?

Goat ******

Med en grad af hemmelighedskræmmeri omkring deres identitet og storslået nyhedensk mytologi, der ville gøre de fleste black metal-grupper misundelige, er svenske Goat med god grund blevet et kultband. Da gruppens medlemmer gik på klædt i hvide og sorte gevandter og dekorerede masker skiftede stemningen til en bronzealder-stammes shamaniske ritualer.

Goats plader har destilleret dette ideal så godt, som de kan, men liveoplevelsen var på et helt nyt niveau. Bandet startede med at lægge et tæppe af overlappende rytmer fra trommer, bongoer, maracas og tamburiner. Da guitarerne og bassen satte ind med elektrificerede folkemelodier fra over hele verden, og de to maskerede sangerinder begyndte deres sirene-påkaldelser af universets magter, begyndte trippet til den mytiske fortid virkelig.

Hvad der fik Goat til at stå frem var deres evne til at få hele publikum til at bevæge sig i flok via deres dansevenlige melodisk sensibilitet nærmest i stil med 80'er-new-wave a la The B-52s. I de udvidede jam-sektioner viste de også en grad af rå aggression i deres spil lige så tæt på 80'er-støjrock som 60'er/70'er-spacerock, tænk japanske The Boredoms eller amerikanske Butthole Surfers' mest udflippede øjeblikke.

Sådan endte en aftens opvisning af psykedelisk rocks magi, som informeret af de gamle musiktraditioner, som først fremmanede musikkens potentiale åndelig transcendens helt op til moderne avantgarde-rocks landvindinger – og en af årets bedste koncerter på dansk jord.

The Wands er:

Christian Skibdal: Guitar + vokal + keyboards + mundharpe
Mads Gräs: Guitar