Den næste store sangskriver

John Moreland, Rolling Stone Weekender, Weissenhäuser Strand, Tyskland

Den næste store sangskriver

Anmeldt af Peter Lykke Madsen | GAFFA

I en lidt forvokset udestue et par hundrede meter fra stranden ved Østersøen i Nordtyskland, på feriecenteret Weissenhäuser Strand, byder amerikanske John Moreland indenfor til en god time i selskab med en samling sange, som generelt holder virkelig høj kvalitet. De fleste af numrene er at finde på albummet High on Tulsa Heat, som udkom sidste år og var en af årets bedste udgivelser.

Udstyret med sin akustiske guitar og stillet over for et lidt opstemt publikum, der ér jo fredag aften, og baren står faretruende tæt på scenen, kunne man frygte, at det sparsomme set-up ville bukke under, men heldigvis vinder sangene, og de godt hundrede publikummer vender efterhånden deres næsten udelte opmærksomhed mod scenen. Her får vi både mere up-tempo numre som Heart’s Too Heavy – hvor der måske endda dukker lidt fællessang frem – men også stille numre som American Flags in Black & White.

Moreland er ikke en mand af mange ord, så hvis man gerne vil have sin singer-songwriter til at fortælle jokes og små historier ind imellem sangene, så er man klart gået forkert i byen. Moreland fremstammer dog et par, ”thank you”s til det efterhånden mere og mere begejstrede publikum. Man kan sige, at med det materiale, Moreland har samlet sig på kun tre album, har han rigelig kvalitet til at lade sangene tale for sig. Højdepunkter, der bør fremhæves her er You Don’t Care Enough for Me to Cry og den lidt selvironisk betitlede, men ellers fremragende Nobody’s Gives a Damn About Songs Anymore, der hiver hele stikket hjem som suveræn afslutter – leave them wanting more, og det gjorde John Moreland så, men først havde han sendt fredag aften fornemt af sted.