Ild og eufori fængslede publikum

Savage Rose, Train, Aarhus

Ild og eufori fængslede publikum

Annisette Koppel ledte slaget, da Savage Rose fredag aften overtog Train i Aarhus. Men på trods af den karismatiske frontkvinde, der er det eneste oprindelige medlem af den danske rockgruppe, som blev grundlagt for 49 år siden, var det langtfra en enkeltkvindes præstation at opnå fem stjerner. Og fem stjerner får de, ottemandsorkesteret, der med en sjælden ild og eufori fængslede publikum i to en halv time. Det var uden tvivl en fællespræstation, på trods af at Annisette var svær at få øjnene fra. Man var ikke i tvivl om, at hun ikke bare var kommet til Aarhus for at underholde, men også havde noget på hjerte.

Første sæt af koncerten, hvor Annisette karismatisk stod med bare tæer i rød kjole, spillede gruppen hits som You'll Know in the Morning, The Messenger og Wild Child, ligesom Annisette fortalte om rejsen siden 1967. Om alle ansigterne, kærligheden, og hvordan det hele, med endnu mere kærlighed, som regel var lykkedes. Dog sagde Annisette senere, at der på det sidste er fremkommet et mørke i verden, et mørke det er svært at se et lys i. Med de ord sluttede første sæt på dyster vis, en første akt, der ellers var blevet spillet i kærlighedens ånd.

Efter pausen startede gruppen, uden Annisette på scenen, med klassikeren Byen Vågner, et langt, livligt og dansabelt sammensurium af en legendarisk Palle Hjorth-orgelsolo, fascinerende intense trommer fra Anders Holm og dybtfølt kor fra Naja Rosa Koppel og Amina Carsce Nissen. Pludselig blev det hele afbrudt af en melankolsk, grædende guitar. Stemningen ændredes, lyset blev dæmpet, og ind kom Annisette, i sort kjole, og påbegyndte Happy Day Angel.

Trods indledningen var der noget dystopisk over hele andet sæt, noget apokalyptisk. Annisette talte om, at vi har meget guld i vores poser i Danmark, så det skabte en melankolsk stemning, når hun sang "Happy day" i det dystre lys med sin hæse stemme, hvor man ikke vidste, om ordene “happy day” og “flying high” var ironiske, tragiske eller beskrev den velstandsboble, vi herhjemme lever i, hvor man bare er glad og ikke ser de problemer, der findes ude i verden.

I et interview med GAFFA forrige år beskriver Annisette, hvordan musikere som Bob Dylan, musikere der virkelig ønsker at sige noget med musikken, betager hende og allerede gjorde det, da Savage Rose blev dannet. Den slags musik kommer helt under huden på lytterne. Med de tanker i baghovedet manifesterede koncerten sig også som mere end bare underholdning og god musik. Det var lige så meget en vigtig samfundskommentar, der virkede planlagt ned til mindste detalje. Så som beskuer fik man mere end bare en musikalsk oplevelse i kraft af denne invitation ind i Annisettes og Savage Roses verden.

Den anden fortælling, Annisette fremførte for publikum, akkompagneret af Rune Kjeldsen på stemningsfuld guitar, beskrev det mørke, hun havde oplevet, da romaer blev udvist af Tyskland. Romaerne havde inspireret hende til sangen Black Angel. Men melankolien stoppede ikke der, den fortsatte tværtimod med hentydninger til USA’s kommende præsident og den manglende forståelse for flygtninge, Annisette oplever, hvor hun bor, i Sydhavnen i København. Men på trods af tunge budskaber formåede gruppen at holde publikum fængslet – i kærlighed, om god musik og om den kæmpestore fest, Train husede. Med andre ord ville publikums glæde ingen ende tage.

Det blev til tre ekstranumre, hvor blandt andet Freedom to Love blev spillet, i en vanvittig og ekstatisk udgave. Al scenekoreografi blev kasseret, og musikerne dansede frit rundt mellem hinanden på scenen, imens Annisette råbte ”What do we need?” og strakte mikrofonen ud til publikum, der svarede ”Love!”, fulgt af ordvekslingen ”What do we want?” ”Freedom!”. På det tidspunkt syntes tid og rum ophævet. Men da gruppen til sidst spillede Your Daily Gift, bragte de publikum tilbage i en rolig tilstand, hvorefter de bukkede, skulder mod skulder, og sammen modtog publikums velfortjente hyldest.