Diverse kunstnere
EMP RMX 333

Retrogarde-remix

Album / Dacapo Records
Udgivelse D. 01.12.2016
Ras Bolding

Else Marie Pade døde i januar 2016, og nu er der udsendt (endnu) et remix-album med udgangspunkt i hendes musik, og man kan godt tillade sig at kalde det Tordenskjolds soldater i dansk electronica-sammenhæng, med navne som Marstall & Lidell, Bjørn Svin, Band Ane, Heidi Mortenson, etc. Tilmed har man valgt at lade alle kunstnere remixe samme nummer, nemlig Pades Etude fra 1961. Og bare lige for at skrue trumf på, så er alle albummets tolv remixes 5:33 minutter lange.

Sådan en idé ser måske godt ud på dogmepapiret, men jeg er ikke sikker på, den er en gevinst i praksis, måske tværtimod. Det forhold, at alle skal tage udgangspunkt i samme nummer og holde sig til samme længde er simpelthen med til at tvinge nogle alt for ens rammer ned over musikken, hvilket gør, at en del af affæren bliver meget ens at lytte til. Hertil kommer, at stort set alle passager holder sig ret solidt indenfor rammerne af, hvad man kan kalde for electronica og retro-avantgarde, her og der med få afstikkere i retning af en smule chillout-ambient, glitch og minimal-techno.

Det kunne have været interessant at få radikalt anderledes bud fra knap så oplagte musikalske elektroniske genrer, fra synthpop og industrial til new age og edm. I stedet virker det lidt som om, måske pga. dødens skygge, at mange af disse remixes bliver en tand for respektfulde (flere af kunstnerne har jo kendt Pade personligt); der tages ikke mange chancer, og man hører måske for lidt til de respektive kunstneres egne universer undervejs.

Forstå mig ret, det er ikke dårlig musik, jeg kan sagens lytte til det, og er man til lige netop denne lyd, så bør man bestemt give albummet et lyt. Personligt synes jeg bare, at avantgarde mister brod, når den bliver nostalgisk.