Philip Norman
Paul McCartney

McCartneys vej til den eftertragtede anerkendelse

Bog / People's Press
Udgivelse D. 09.11.2016
Henrik Friis

Philip Norman havde ikke givet sig selv de bedste kort på hånden, da han for tre års tid siden fik idéen til denne Paul McCartney-biografi: Veteran-journalisten og forfatteren havde tidligere både afvist beatlen blankt (starten af Wings) og miskrediterede ham siden groft (Beatles-biografien Shout!, 1981). Men tiden læger en del sår, og medvirker McCartney ikke selv, har han givet projektet grønt lys.

Dén godkendelse har givet adgang til et enormt person- og kildemateriale, og gør interessen for denne +700 siders moppedreng så meget desto større med Normans ambition om også at belyse McCartneys liv i de 47 år, der er gået efter bruddet med Beatles.

Alligevel er det perioden før, der fungerer bedst. Minutiøse Norman er god til at sætte scenen: Omkring Maccas opvækst og klasseskellene i Liverpool. Om den viiiilde Beatles-tid i Hamburg, hvor det at være tro mod kæresterne ikke gjaldt, når man var på tur – slet ikke for Paul. Og om beatlemania og tiden i Swingin’ London, hvor kæresteriet med Jane Asher var med til at tænde Maccas interesse for anden kultur og avantgarde og beskriver McCartney som en kreativ ildsjæl (der bl.a. var med til at støtte det galleri, hvor Yoko Ono senere mødte John Lennon).

Bogens anden halvdel kommer også godt fra land: bruddet og tvivlen, flugten til det skotske højland med Fru Linda og begrundelsen for de efterfølgende retssager mod de tre gamle venner. Men man fornemmer også at McCartneys liv blev langt mere isoleret. Selv om mange kilder er nye, bliver indholdet mere magert – på nær omkring tabloid-forholdet til Heather Mills efter Lindas død, som svulmer uforholdsmæssigt op til ca. 80 sider!

Så når Norman ikke vælger at gå mere ind i debatten om solo-årenes musikalske valg og stilskift, ender det som et glattere, refererende billede af en sammensat mand, som på den ene side er besiddende (bl.a. over for Linda), men som også beskriver en god familiefar, en gavmild (kultur)mæcen, og en flittig musiker som med tiden også har fået en kredit, der kan matche hans gamle makker, John.